Område med aftonfalkar stängs av efter alltför många övertramp

Aftonfalk, hanne. Foto: Erik Hansson

Det finns tecken på att aftonfalkar kan göra ett häckningsförsök i Sverige i år. Om de lyckas blir det första gången de häckar på Öland sedan 1975. Men häckningen hotas av närgångna människor och nu känner sig länsstyrelsen tvungna att spärra av området efter alltför många övertramp.

Det är ett område på östra Öland som fyra aftonfalkar fattat tycke för. I två veckors tid har en gammal hanne, en gammal hona och två unga honor vistats på platsen och nu har hannen börjat uppvakta den äldre honan med byten. Det skulle kunna bli en häckning, vilket i sådana fall blir första gången sedan 1975 som aftonfalk häckar på ön (det gjordes även häckningsförsök 1981 enligt Sveriges Fåglar 1990).

– Det är vore hemskt roligt om de skulle lyckas, säger Helena Lager, naturvårdshandläggare på länsstyrelsen i Kalmar.

Perfekt plats för aftonfalkar
Hon berättar att området är perfekt för falkarna. Där finns fina sandmarker, ett naturreservat och betesmarker där det verkar finnas gott om skalbaggar åt dem. I närheten finns även en damm som snart kommer förse aftonfalkarna med en av deras favoritföda: trollsländor.

Området är väldigt lättillgängligt och det går att stå på vägar runt platsen, men under tiden som aftonfalkarna varit på ön har övertrampen blivit allt fler. Vissa personer har gått så nära falkarna att de störts.

LÄS ÄVEN: • Vår sida om hur du bör uppföra dig i naturen

– Jag förstår att det är lockande att få se eller ta foton av en så vacker fågel på nära håll och även om ingen kanske stör dem medvetet så blir vissa kanske lite väl fångade av stundens hetta och går allt närmare. Kanske tänker de att “jag stör bara en kort stund nu”, men det blir en kontinuerlig störning om alla tänker så. Då tvingas aftonfalkarna använda tiden till att flyga undan istället för att jaga och försöka häcka, förklarar Helena Lager.

Avspärrat område, men goda möjligheter att njuta av fåglarna ändå
Det är ingen fara för aftonfalkarnas liv, men störningarna riskerar att förstöra häckningen. Därför har området spärrats av. Det är nu bara tillåtet att stå på vägarna, vilket kan ge minst lika häftiga observationer. Flera fågelskådare vittnar om att falkarna landat i närheten och till och med plockat byten från vägen.

LÄS ÄVEN: • Natursidans guide till fågelskådning

– Så fort du är ute i naturen och går nära en fågel under häckningstid så måste du vara uppmärksam på hur den beter sig. Börjar den bli orolig för att du närmar dig? Då bör du backa. Ha fågeln i fokus, inte dig själv. Det gäller framför allt under häckningstid, berättar Hela Lager.

Johan Lind, ordförande för föreningen Naturfotograferna /N håller med:

– Personligen tror jag de flesta vet när de stör men är motiverade att se bra, komma nära, och säkert ta en “bättre” bild. Men olika arter är så klart känsliga i olika utsträckning, och känsligheten för störning kan variera mellan årstider och från plats till plats. Samtidigt tycker vi i Naturfotograferna att vissa gränser ej får överskridas. Ingen bild är värd en ödelagd fågelhäckning. Naturens väl är viktigare än bilden.

LÄS ÄVEN: • Ska spännande häckningar avslöjas eller inte?

Avspärrningar istället för riktiga naturvårdsinsatser
För Helena Lager, som jobbar med naturvård och artskydd, är det här en frustrerande fråga.
– Det blir ofta så här vid häckningsförsök med vissa arter, som lappuggla och ängshök till exempel. Det första vi behöver göra är att stoppa fågelskådare och fågelfotografer. Det tar väldigt mycket tid och kraft att försöka förklara för personer som inte verkar inse att de stör fåglarna. Vi får göra sådana insatser istället för att göra riktiga naturvårdsinsatser. Det borde inte behövas, vi borde kunna ägna oss åt viktigare saker.

Hon är samtidigt noga med att inte dra alla över en kam.
– De flesta fågelfotografer sköter sig exemplariskt, men det blir en kollektiv bestraffning när inte alla gör det.

Nu ska det sättas upp skyltar i området om vilka regler som gäller, men det går fortfarande att njuta av aftonfalkarnas eventuella häckningsförsök från vägarna i området och om alla sköter sig framöver kanske det i sommar kan kläckas aftonfalkar i Sverige för första gången på över 40 år.