Oljeterminal i Arktis hotar natur, fiske och renskötsel

En oljeterminal som ska byggas i norra Ryssland vid Tanalau, där Yeniseifloden möter Norra Ishavet, saknar den teknik som krävs för att sanera oljeutsläpp, enligt miljöorganisationerna Greenpeace och WWF.  

Bygget hotar även ursprungsbefolkningen nentsernas livsförsörjning. De lever längs den norra delen av floden Yenisei, Rysslands längsta flod, och är beroende av fiske och renskötsel för sin överlevnad. Lokalbefolkningen säger att båda dessa livnäringar nu hotas av oljeterminalen som ska byggas där floden rinner ut i Norra Ishavet.

Greenpeace och Världsnaturfonden (WWF) har båda protesterat mot bygget eftersom det finns stor risk för oljeutsläpp, något som är extra svårt att hantera i arktiska förhållanden. Fler än 40 personer har skrivit under ett protestbrev till företaget som bygger terminalen –Independent Petroleum Company (IPC).

Foto: Aleksander Popov

Nentsernas hem. Foto: Aleksander Popov via Flickr

Om olja rinner ned i floden är det en katastrof, säger lokalbefolkningen. Just nu pågår en rusning för att utveckla oljefält längst upp i norra Ryssland eftersom produktionen minskar i västra Sibirien. I maj 2016 öppnade president Vladimir Putin Vorota Arktiki, en av tre oljeterminaler i Rysslands arktiska område. Under sommaren lastades nästan 250 000 oljefat varje dag därifrån.

Terminalen vid Tanalau ska byggas i närheten av ett område där ryska Rosneft och BP ska göra en gemensam satsning på oljeborrning i vår. Satellitbilder visar att tundran vid Tanalau redan har körts sönder av tunga bandfordon och renarna kan inte längre vara där. Fordonen kör inte på samma ställe två gånger när de letar efter oljefyndigheter eftersom marken är så mjuk. Det kommer att ta mycket lång tid innan den sönderkörda marken har läkts igen.

Forskare varnar att exploateringen i Tanalau även kan orsaka en epidemi av mjältbrand, för i området finns två begravningsplatser. I somras dog en pojke och 2 300 renar i norra Ryssland då mjältbrandsbakterier som varit nedfrusna i marken tinades upp på grund av onormalt höga temperaturer orsakade av klimatförändringen.

På vintern växer isen till 1,8 meters tjocklek och vinden når ibland 45 m/sekund. I september 2013 gick ett tankfartyg med 5 000 ton diesel på grund  i isen, i närheten av utloppet av floden Yenisei. Då tog det en vecka innan hjälp nådde fram.  ICP har ingen beredskap för hur olja ska saneras om den läcker ut och hur det ska gå till i sådana väderförhållanden, enligt Greenpeace and WWF.

Källa: Guardian