Ökad efterfrågan på burfåglar ett stort hot

Mangroveglasögonfågeln hör till arterna som listas som hotade av burfågelhandeln. Foto: FatihPR – Own work, CC BY-SA 3.0

I Indonesien är inburade fåglar lika vanliga husdjur som katter och hundar är i västvärlden. Efterfrågan på vilda fåglar till husdjursmarknaden ökar också på grund av allt populärare sångtävlingar med stora prissummor. Många fågelarter hotas av utrotning.

På ön Java i Indonesien finns det nu fler sångfåglar i burar än det finns vilda fåglar i skogarna och intresset för burfåglar har slagit hårt mot flera arter, rapporterar BirdLife. En studie från 2019 visade att enbart på Java hålls 66-84 miljoner sångfåglar i fångenskap. Staren “javan pied starling” finns till exempel i en miljon exemplar som husdjur, men finns enbart i upp till 50 exemplar i det vilda.

Med tanke på att Indonesiens fåglar dessutom drabbas hårt av omfattande avverkning i skogarna är läget allvarligt.

Sångfåglarna används i allt populärare sångtävlingar med stora priser att vinna. Att komma åt problemet är svårt eftersom det är många som tjänar pengar på fåglarna. De som fångar dem och säljer dem, handlarna som säljer dem vidare och privatpersoner som kan tävla med dem. Prissummorna kan vara upp till 700 000 kronor och naturorganisationen Burung Indonesia beräknar att fem miljoner fåglar deltar i dessa tävlingar, som nu även börjat sprida sig till andra länder i Sydostasien. Under covid-pandemin startades också online-sångtävlingar där ännu fler kunde delta.

Naturvårdsunionens (IUCN) specialgrupp som jobbar med fågelhandeln i Asien har nyligen lagt till 16 arter till listan med fåglar som påverkas oroväckande mycket av handeln. Sammanlagt 44 arter är nu uppsatta på listan. 21 av dem är redan globalt hotade och nio är akut hotade.

BirdLife jobbar för att stoppa den illegala, oreglerade och ohållbara handeln med fåglar genom att försöka minska efterfrågan, använda befintliga lagar och att försöka påverka sångtävlingarna till att åtminstone enbart tillåta fåglar som är uppfödda i fångenskap. Organisationen påpekar också hur olämpligt det är att samla både fåglar och människor tätt tillsammans med tanke på att det är just ett sådant förfarande som orsakat flera pandemier i världen.

Stötta BirdLifes kamp för att stoppa illegal fågelhandel via den här länken.

Utrotningshotade fåglar till salu på Borneos enorma fågelmarknad