Nyupptäckta träd döps efter underskattade kvinnliga botaniker

Fågelfångarträdet Pisonia roqueae. Foto: Jorge C. Trejo-Torres

I Puerto Rico har två nya arter av trädsläktet Pisonia upptäckts. På engelska kallas de för “fågelfångarträd” och fick internationell uppmärksamhet i Planet Earth 2. De nya arterna döps efter två kvinnor som ägnat årtionden åt botanikstudier.

Pisonia horneae och Pisonia roqueae heter de nya arterna av fågelfångarträd som upptäckts i Puerto Rico av Marcos A. Caraballo-Ortiz, doktorand vid Pennsylvania State University i USA och Jorge C. Trejo-Torres, forskare vid Institute for Regional Conservation i Florida, USA och som beskrivs i PhytoKeys.

Trädsläktet är känt för att ha väldigt klibbiga frukter som får insekter att fastna. Det lockar i sin tur fåglar som vill äta insekter, men kan få även fåglarna fastlimmade. Träden har fått sitt namn efter att det ibland kan ses fågelskelett på grenarna från förolyckade fåglar.

Enligt en studie som släpptes 2005 gynnas dock inte träden nämnvärt av att fåglarna fångas av de klibbiga frukterna i form av extra näringsupptag. Däremot hjälper klistret till för att frön ska spridas med fåglarna till andra platser.

De nya trädarterna i släktet döps efter två framstående kvinnliga botaniker vars arbete inte blivit tillräckligt erkänt.

Trädet Pisonia horneae dedikeras till Frances W. Horne (1873-1967). Hon var en amerikansk illustratör som spenderade 45 år med att måla 750 växter från Puerto Rico, men enbart fick ett fåtal publicerade.

Pisonia roqueae, döps efter Dr. Ana Roqué de Duprey (1853-1933), en puertoricansk utbildare, författare och suffragett. Hon spenderade över tre årtionden med att skapa manus som skulle göra botanik tillgänglig för en bred allmänhet. Hennes arbete publicerades aldrig.

– Det kändes bara naturligt att döpa de två nya arterna efter de här två extraordinära kvinnorna som spenderade årtionden på stora utbildningsprojekt inriktade på botanisk kunskap i Puerto Rico. Precis som dessa två stora träd var okända för vetenskapen fram till nu, var dessa kvinnors enorma insatser, fortfarande till stora delar inte erkända, berättar Jorge C. Trejo-Torres.

Inslag i Planet Earth 2 om fågelfångarträden:

Källor: Pensoft och PhytoKeys