Ny studie om hur vi bör lägga om vår kost

Vegansk mat är bäst för planeten, din hälsa och djurvälfärden, enligt ännu en studie. Foto: Kippelboy, CC0.

Den mat som är vanligast i västvärlden har stor påverkan både på miljön och vår hälsa. En mer hälsosam kost både för oss och planeten lyfts allt oftare som en viktig väg framåt och i en ny studie har ett forskarteam undersökt fyra olika dieter och vad de har för effekter.

Den västerländsk dieten, med mycket kalorier och mycket kött, är långt ifrån hållbar och anges ofta som en belastning för planeten. Flera tidigare studier har visat att ett minskat köttätande har stora positiva effekter på både miljön och den mänskliga hälsan (exempelvis Bonnet et al. 2020 och Westhoek et al. 2014). Det är även en av slutsatserna i den nya studien som publicerats i Science of the Total Environment.

Forskarna undersökte fyra olika dieter och deras påverkan på mänsklig hälsa, miljön och djurvälfärd. Den vanligaste västerländska dieten jämfördes med tre andra alternativ; vegansk mat, Medelhavsdiet (mindre kött, men betydligt mer fisk och frukt), samt en diet som följer råden från German Nutrition Society (DGE) som bland annat rekommenderar mindre kött, mer grönsaker och mindre helfabrikat och färdigmat.

Från hälsopåverkan till landanvändning

Varje diet analyserades sedan utifrån tolv olika kategorier, bland annat klimatförändringar, försurning på land, övergödning till havs och i sötvatten, landanvändning, fossila resurser, vattenanvändning, påverkan på mänsklig hälsa, hur många djur som förlorade livet på grund av vår diet och under vilka förhållanden dessa djur hålls.

Dieterna varierade något i sin påverkan, men forskarnas resultat visade några saker tydligt:
• Den västerländska dieten hade sämst resultat för i stort sett alla faktorer. Sämst för vår hälsa, sämst för djurvälfärden och sämst för planeten. I de flesta kategorierna var denna diet dessutom betydligt sämre än alternativen.
• Att följa Medelhavsdieten eller rekommendationerna från DGE gav betydligt bättre resultat än den normala västerländska dieten, men om du bryr dig om djurvälfärd och fossilanvändning så bör du undvika Medelhavsdieten. Forskarna la också vikt vid att om en större del av proteinet kommer från fiskar istället för kött så innebär det att fler djur får sätta livet till för att tillgodose proteinintaget.
• Den veganska dieten fick överlägset bäst resultat på varenda uppmätt kategori förutom när det gäller vattenanvändning där konsumtion av bland annat cashewnötter, mandlar, pistagenötter, hasselnötter, frukter och vegetabiliska fetter kräver mycket vatten.

Sammantaget anser forskarna att DGE:s rekommendationer med minskat köttätande och mer grönsaker är i rätt riktning.

– Det är fördelaktigt att minska andelen kött som proteinkälla. Dessutom äter folk idag över lag för mycket. Att minska på matintaget till vad de behöver äta, skulle kunna ge många positiva effekter, säger Neus Escobar, vid Institute for Applied Systems Analysis i Österrike, som var inblandad i studien.

Men det råder ingen tvekan om att det bästa för planeten, vår hälsa och djuren vi delar planeten med är att gå över till en mer vegansk kost.

Källor: Science of the Total Environment och Bonn universitet