Naturlig swimmingpool utan kemikalier

Bättre att simma i levande vatten än en konventionell pool. Foto: David Pagan Butler

I England har det blivit populärt att bygga en egen ekologisk simbassäng på tomten. Förra året byggdes en naturlig swimmingpool mellan husen i centrala London vid Charing Cross, öppen för allmänheten att simma i.

En ekologisk simbassäng är mer som en damm och består av två lika stora zoner – en grund del med växtlighet runt och en djupare halva för bad. Inga kemikalier tillsätts för att rena vattnet.

Mängder av kemikalier tillsätts annars dagligen i swimmingpooler för att döda allt liv i vattnet. Något som inte behövs när vattnet istället filtreras naturligt av växtligheten. Pumpar som bubblar lite diskret drivs med solenergi och syresätter vattnet. Fiskar och andra vattenlevande djur håller algerna i balans, genom att äta upp dem.

Filmaren Dave Pagan Butler är en entusiast och initiativtagare vad gäller naturliga simbassänger och han anlägger dem även åt folk. Han vill inspirera andra att bygga kemikaliefria simbassänger.

– Människor ska omges av fåglar, grodor, trollsländor och växter när de badar istället för sterilt kakel och kemikalier. Man kan bygga en sådan här pool själv, det är inte så svårt och kostar inte heller lika mycket som en konventionell swimmingpool.

På flera DVD-skivor och i Do-It-Yourself (DIY)-manualer visar David Pagan Butler hur man gör. Solkraft ger den el som behövs till pumparna och det kräver mindre löpande skötsel än en vanlig swimmingpool, säger han. Inga dyra rörmokare eller elektriker behövs vid anläggandet. De växter som planteras vid vattnet ska vara de naturliga växter som finns i närliggande natur. I Sverige kan det vara växter som vitmossa, pors, svärdsliljor och vass – men kom ihåg att man inte får gräva upp växter i den svenska naturen. Djuren kommer av sig själv.

Manual om hur man anlägger en ekologisk simbassäng