Myrbok som bör göra de flesta till hobbymyrmekologer

Myrornas-hemliga-liv-foton-för-pressen

Myror, pressbild till boken “Myrornas hemliga liv”. Foto: Lotta Sundström

Om du inte tror att du vill läsa en bok om myror så beror det nästan garanterat på att du underskattar hur fascinerande de är. Det visar boken “Myrornas hemliga liv” med all önskvärd tydlighet.

Boken är skriven av de finska forskarna Katja Bargum och Heikki Helanteräs och de har gjort ett alldeles utmärkt jobb med att ta fram en fackbok fylld med fakta utan att det varken blir tråkigt, för avancerat eller för banalt. Det är lättläst, varierat med många faktarutor och förklarande bilder och befriat från ett exkluderande “forskarspråk”.

Det hade varit ganska enkelt att skriva en bok om myrornas liv och leverne som om det var kvällstidningsrubriker. Det finns gott om spektakulära beteenden att rapportera om. Visst berättas det i den här boken om myror som fungerar som “kannibaler”, “lömska drottningar som förslavar hela samhällen” eller vandrarmyror som lägger sig i bakhåll och sedan attackera och sliter till och med fåglar i stycken. Men det blir aldrig sensationslystet eller irriterande förmänskligat och framför allt fokuseras det på alla de andra fascinerande fakta som finns att berätta om myror.

Som att de kan odla svamp, sköta om boskap (bladlöss), bilda superkolonier som breder ut sig kilometervis, hjälpa växter att hålla andra växter på avstånd, ta hand om sina skadade kamrater, sprida bakterier mellan patienters öppna sår på sjukhus och att de kan vara invasiva och i stort sett slå ut inhemska myrarter om de kommer till ett nytt område.

Det är också häftigt att så många olika utvecklingsvägar genom evolutionen som har någon koppling till myror eller deras bostäder. Förutom myrorna själva, som har imponerande varierade liv, så finns det också mängder av arter som är beroende av myror eller deras bostäder.

Det är därför inte konstigt att det forskats så mycket om myror. En del studier har varit både märkliga och givande, som upptäckten att myror som förses med styltor inte hittar hem eftersom de tycks räkna sina steg och de med styltor plötsligt tar färre steg.

Det går inte att läsa “Myrornas hemliga liv” utan att bli begeistrad över myror, men på köpet bör det även skapas en fascination för naturen i stort. Den är trots allt uppbyggd av mängder av både komplexa och enkla samband mellan olika arters beteenden. Något som myrsamhällena är utmärkta exempel på.