Mild vinter ökar användning av bekämpningsmedel

Råg. Foto: Maths Nilsson

Under milda vintrar överlever många skadeinsekter för det svenska jordbruket och svampangreppen på grödorna brukar också bli värre. Det leder till att det används en större mängd bekämpningsmedel, vilket i sin tur påverkar hela ekosystemet.

Om vintern fortsätter vara så här mild överlever fler skadeinsekter, skalbaggar, bladlöss och svampar och ställer till med större skador för jordbruket. Enligt Urban Emanuelsson, professor vid Sveriges Lantbruksuniversitet, innebär det att jordbruken ökar sitt användande av bekämpningsmedel och det drabbar både djur eller natur.

– Fågelfaunan får mindre att äta, rovinsekter som skulle ta kål på en del skadegörare får också en smäll av de här medlen som inte skiljer på goda och onda insekter. Det får följder i hela ekosystemet helt enkelt, säger Urban Emanuelsson till P4 Gotland.

De ekologiska lantbruken drabbas ännu hårdare av en mild vinter, enligt Urban Emanuelsson, eftersom de inte har bekämpningsmedel att ta till.

Det finns med andra ord skäl för naturälskare att hoppas på att det blir en ordentlig köldknäpp i januari eller februari, samt att planeten inte fortsätter bli varmare.

Fler artiklar om bekämpningsmedel.

Källa: P4 Gotland