Larver som äter plast kan minska avfallsberget

Mjölbagge. Foto: Didier Descouens. Licensierad under CC BY-SA 4.0 via Commons. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Tenebrio_molitor_MHNT.jpg#/media/File:Tenebrio_molitor_MHNT.jpg

Mjölbaggens larver kan leva på plast. Foto: Didier Descouens. Licensierad under CC BY-SA 4.0 via Commons.

För första gången har forskare hittat bakterier som kan bryta ned plast. Bakterierna finns i magen hos mjölbaggens larver. Larverna har visat sig kunna leva på frigolit och andra typer av polystyren som bryts ned i matsmältningen. Upptäckten är betydelsefull eftersom man tidigare inte trodde att dessa ämnen kunde brytas ned.

Stora mängder plast återvinns inte. Det mesta hamnar på soptippen. Bara i USA slängs cirka 30 miljoner ton årligen, särskilt engångsmuggar i plast från kaffekedjor som Starbucks.

– Vår upptäckt har öppnat en ny dörr som kan lösa det globala avfallsproblemet vad gäller plast, säger en av författarna till studien, Mei-Min Wu som är forskningsingenjör på Stanford universitet i USA.

Under studien, som utfördes av forskare från Stanford University i USA och Beihang universitet i Kina, åt 100 larver mellan 34 och 39 milligram frigolit om dagen. Hälften av plasten de åt omvandlades till koldioxid och den andra hälften blev nedbrytbart bajs. Larverna förblev friska på plastdieten och avföringen de producerade kunde användas som gödning åt grödor.

Jämfört med den mängd plast som människor slänger varje år så verkar larvernas kapacitet inte särskilt stor. Forskarna hoppas att ytterligare forskning ska kunna utveckla starkare enzymer för nedbrytning av större plastmängder och att andra typer av plast som mikroplaster, plastkulor och polypropylen också kan brytas ned.

Forskarna letar också efter en havslevande motsvarighet till mjölbaggens larver. Anledningen är att alla hav i världen innehåller hundra tusentals ton plastavfall, något som är ett allvarligt miljöproblem. Plast tar normalt ca 300 år att brytas ned.

Källa: Science Alert