Gå till innehållet

Lång studie på rovfåglar och vindkraft­verk

Forskare har följt 3 000 rovfåglar under elva år för att se hur de påverkas av vindkraftverk och hur risken för kollisioner kan minskas.

Ett team av forskare från flera länder i Europa har följt nästan 3 000 röda glador under upp till elva års tid. Med hjälp av GPS-sändare har deras rörelser kunnat registreras och om de hittats döda har även dödsorsaken analyserats.

25 av de 3 000 röda gladorna (0,8 procent) konstaterades med säkerhet ha dött av vindkraftverk under de elva åren. Ytterligare 16 fall klassificerades som mycket troliga eller möjliga kollisioner. Det innebär att mellan 0,8 och 1,4 procent av de sändarförsedda gladorna dog på grund av vindkraftverk.

Nästan hälften av dessa dödsfall skedde i norra Tyskland där antalet vindkraftverk är särskilt högt. Tolv kollisioner inträffade i Spanien och Frankrike – oftast under fåglarnas årliga flytt söderut.

Längd på rotorblad och höjd på vindkraftverket spelar roll

Forskarna tittade även på vilka vindkraftverk som orsakat kollisionerna och kunde då konstatera att ju större rotorblad, desto större risk. Om rotordiametern ökade med 25,5 meter femdubblade sannolikheten för en kollision. Men om bladen monterades tillräckligt högt drabbades inte de röda gladorna eftersom de flyger under bladen. Vindkraftverk med en diameter på rotorbladen som är kortare än 90 meter och som lämnar 60 meters utrymme till marken, innebär ett mindre hot mot röda glador.

En lösning skulle därmed kunna vara att bygga vindkraftverk där rotorbladen sitter högt upp, men det är inte så enkelt. Sådana vindkraftverk kan då istället hota andra rovfåglar som flyger högre upp. Exempelvis örnar och gamar. Även sångfåglar och fladdermöss flyger ofta högre upp.

Täthet av vindkraftverk är ingen faktor

Forskarna kunde inte se någon koppling mellan antalet kollisioner med röda glador och molntäcke, nederbörd, vindhastighet eller hur många vindkraftverk som fanns inom 500 meter.

– Ju mer vi vet, desto bättre kan vi planera vindkraftverk och placeringar som har så liten påverkan som möjligt på djurlivet, säger Martin Grüebler, vid Swiss National Science Foundation (SNSF).

Tidigare studier har visat att rotorblad som målas svarta eller som stängs av under de perioder när många fåglar rör sig i området, kan minska kollisionerna.

Källor: Swiss National Science Foundation (SNSF) och Biological Conservation

Mer att läsa