Kvarlämnade fiskeredskap och linor ett hot mot fåglar

Storlom som fastnat i fiskelina och dött. Källtorpssjön i Stockholm. Foto: Jana Eriksson

Det är inte bara i haven som fiskenät och fiskelinor orsakar död bland marina däggdjur, sköldpaddor och fiskar. Kvarlämnade fiskelinor orsakar även död och lidande för många fåglar i insjöar, dammar och åar.

Storlommen på bilden här ovan hittades i augusti i år, livlös på en av öarna i Källtorpssjön i Stockholm av fotografen Jana Eriksson.

Fågelcentralen får varje år in många fåglar som fastnar i fiskelinor och fiskekrokar och det finns mängder av rapporter i media om gäss, svanaränder, gåsungar och rovfåglar som antingen skadats eller dött av fiskelinor.

För att förhindra att det här händer är det viktigt att inte lämna kvar fiskelinor. Det räcker inte heller att slänga linor som gått sönder i öppna papperskorgar eftersom kråkfåglar kan rota i dem och få med sig linorna.

– Det är viktigt att upplysa om skadorna som kvarlämnade linor kan vålla. Om man får bottennapp måste man se till att så lite som möjligt av linan lämnas. Därför är det bättre att man fiskar med metspö. Risken att få bottennapp om man kastar drag är ju så mycket större, säger Per Larsson, på parkförvaltningen till Ystads Allehanda.