Gå till innehållet

Allemansansvaret

Källtorpssjön i Nackareservatet, i närheten av där eldningen skedde. Foto: Erik Hansson

KRÖNIKA: Dilemmat med att få ut folk i naturen har aktualiserats i en ny reklamfilm.

För ett tag sedan blev jag tipsad om en ny reklamfilm från friluftslivsmärket Revolution Race som de gjort tillsammans med influencern Johnny Edlind (över 1 miljon följare på Instagram). Reklamfilmen ville uppenbarligen ge klädmärket ett skimmer av en äventyrlig och framgångsrik man, vilket de lyckades med.

I videon åker Johnny Edlind motorbåt, sitter och fikar i Stockholm och lagar mat i naturen. Men det är här det uppstår en krock. En del av filmsekvenserna är tagna i Nackareservatet i Stockholm och alla som har lite koll på området ser att han filmas när han eldar på ej angiven plats och dessutom på berghällarna vid Källtorpssjön.

Det är naturligtvis inte tillåtet och det är intressant att ingen som jobbar på ett företag som säger sig jobba för att minimera sina avtryck upptäcker det.

Reklamfilmen togs bort
Jag hörde av mig till Revolution Race för att få en kommentar. De återkom aldrig och jag glömde bort det i några dagar. Kort efteråt hade filmen gjorts privat så att den inte kunde ses längre och Johnny Edlinds inlägg om företaget är också borta. Mina skärmdumpar från filmen är allt som finns kvar.

Händelsen är garanterat inte unik. Hur många bilannonser har man inte sett där bilar körs ut i naturen på platser som inte känns det minsta lämpliga för bilkörning? Skulle man börja gå igenom andra influencers konton i sociala medier och studera hur de uppför sig i naturen så finns det antagligen många fler exempel.

Det är snarare ett talande exempel för det väldokumenterade problemet som personal på landets naturum vittnar om – alltför många tar inte tillräcklig hänsyn i naturen. Det slängs skräp, huggs ned träd för att göra upp eld och eldas på berghällar.

Problemet är större än så
Det är lätt att ondgöra sig och peka på finger på de som inte förstår bättre eller som skiter i reglerna på andras bekostnad. Men problemet är större än så. Ett ännu allvarligare bekymmer är trots allt att alltför få bryr sig om miljön i stort och att så många tappat kontakten med naturen.

Vi behöver få ut fler i naturen och samtidigt behöver de som kommer ut läsa på om vad som är tillåtet och respektera det. En grundtanke att ta med sig är att om du inte förstår varför något är förbjudet eller olämpligt att göra i naturen så är problemet inte att det finns onödiga regler utan att du inte förstår. Reglerna finns till av en anledning. Om du är en av många som gör fel så är du en del av ett stort problem. Det är för övrigt något som gäller mycket annat i samhället.

Upplysning behövs. Naturvårdsverket delar i år ut 5,4 miljoner i bidrag till informations- och kommunikationssatsningar som ska öka kunskapen om allemansrätten. Det är bra. Man kan också tycka att friluftslivsföretag och influencers som känner att de gjort ett olämpligt övertramp på sistone kanske skulle ta och lägga lite av sin reklambudget på att producera en reklamfilm för allemansrätten och om respekten för naturen? Naturvårdsverket har väldigt bra inspirationsmaterial här.

Mer att läsa