Kända varumärken fortfarande bakom skövling av regnskog för palmolja

Palmoljeplantage. Arkivfoto: By Achmad Rabin Taim from Jakarta, Indonesia – P3260481, CC BY 2.0, Link

En ny analys visar att det fortfarande är ungefär samma palmoljeföretag som ligger bakom den största avskogningen i Indonesien, Malaysia och Papua Nya Guinea. Dessa företag har i sin tur kopplingar till kända, populära livsmedelsprodukter.

Avverkningarna görs av små aktörer som i sin tur anlitas av större bolag, som i sin tur arbetar åt andra bolag, vilket gör det svårt att hitta de exakta kopplingarna. En ny analys av Chain Reaction Research visar dock att det fortfarande är ungefär samma företag som är med på topp tio-listan över företag som skövlar regnskogen i dessa länder. Dessa tio företag står för 58 procent av all avskogning i området medan övriga 42 procent är uppdelade på över 100 företag.

Företagen som står för den största avskogningen kan enligt CRR kopplats till palmolja som hittas i produkter från bland annat livsmedelsgiganterna Danone (Alpro, Proviva), Kellogg’s (Corn Flakes, Coco Pops), Mondelēz (som äger Marabou), Nestlé (Kitkat, After Eight, Smarties), Johnson & Johnson, L’Oreal och Unilever (Knorr, GB Glace). Alla harr vanliga i svenska butiker.

LÄS ÄVEN:
• Även RSPO-certifierad palmolja bidrar till kraftig skövling av regnskog
• Greenpeace: Inget palmoljeföretag kan garantera att regnskog inte skövlats
• Amnesty: Systematiskt barnarbete och förbjudna gifter bakom RSPO-palmolja
• Palmoljeföretag fortsätter stödja regnskogsskövlingen

Källor: Mongabay och Chain Reaction Research (CRR) found