Juveltrastar hotas – fångas in och säljs olagligt som burfåglar

Hydrornis guajana, banded pitta

Javajuveltrast (Hydrornis guajanus) är den vanligaste förekommande juveltrasten som säljs olagligt på marknader i Indonesien som burfågel. Foto: Jason Thompson via Flickr

Juveltrastar är hett eftertraktade att se för fågelskådare. Nu börjar de även bli eftertraktade som burfåglar, vilket hotar flera av arterna att utrotas.

Juveltrastarna kallas för ”skogens juveler” för att de är så färggranna och det är därför de har blivit åtråvärda, inte för sin sång. De är kända för att vara svåra att upptäcka och det kan ta lång tid att fånga in dem. Trots detta har de hamnat på Indonesiens burfågelmarknader i Jakarta, Surubaya, Maland och i Yogyakarta.

LÄS MER: • Bokrecension: Jakten på de mytomspunna juveltrastarna.

Enligt forskarna säljs juveltrastarna för relativt höga priser. Arten javajuveltrast (Hydrornis guajanus) är den vanligaste förekommande fågeln på marknaderna och den kostar strax över 300 kronor. Den svarthuvade juveltrasten (Pitta sordida) är prissatt till över 800 kronor på en del marknader.

Indonesien är ett handelscentrum vad gäller burfåglar. Marknaden har vuxit så mycket att många vanliga fåglar håller på att försvinna. Det är därför som de mindre kända fåglarna som juveltrastarna nu fångas in.

Juveltrastar är populära bland fågelskådare och är därför viktiga för Indonesiens ekoturism. Traffic samarbetar med ornitologer inom ekoturism för att se hur utbredd handeln är och hur det påverkar arten. Förhoppningsvis kan uppmärksamheten på fågelns värde som vild fågel i sin ursprungsmiljö sätta fokus på den olagliga handeln så att den stoppas.

Källa: Mongabay