Jättesköldpaddor förökar sig i det vilda för första gången på 100 år

Galapagossköldpadda. Foto: Matthew Field via Wikimedia

Ett enormt projekt med lyckad råttbekämpning och en framgångsrik uppfödning av jättesköldpaddor i fångenskap har lett till att arten nu förökar sig i det vilda för första gången på 100 år.

För ett par år sedan dog en av världens kanske mest kända sköldpaddor, Lonesome George, den sista av sin underart av Galapagos jättesköldpaddor. Kvar på öarna finns nu cirka 20 000 jättesköldpaddor uppdelade på nio till femton olika underarter (exakt hur många är ännu inte klarlagt).

En underart (Chelonoidis nigra duncanensis), som levt på ön Pinzón, har också varit mycket illa ute då ön, liksom många andra, blivit invaderad av råttor sedan människan kommit dit. Råttorna äter både sköldpaddornas ägg och de nykläckta ungarna, vilket gjort att de inte lyckats föröka sig. Runt 1965 började man därför föda upp sköldpaddorna avsides och sedan ”plantera” ut vuxna individer på ön.

I ett försök att utrota de 180 miljoner råttorna på ön släppte man ut nästan 22 ton råttgift i december 2012 och ett drygt halvår senare kunde man konstatera att det hade fungerat.  Nu har man också för första gången på 150 år sett små jättesköldpaddor kravla upp ur den vulkaniska jorden på Pinzón. De har alltså lyckats föröka sig helt utan mänsklig hjälp. En lyckad konservationshistoria även om råttorna kanske är av en annan åsikt.

Råttgiftet har utvecklats speciellt för ändamålet och är baserat på en variant av Bromadiolone, som är en så kallad vitamin K-antagonist. Vitamin K behövs för att blodet ska kunna koagulera och substansen gör att råttorna mer eller mindre dör av inre blödningar.

Det har testats på reptiler, som man förstås inte vill ska drabbas, innan användning och sägs brytas ned inom loppet av några dagar. För att undvika att fåglar och reptiler skulle äta upp de döda råttorna fångade man in hökar och iguanor och höll dem i fångenskap i två månader efter giftet placerats ut. Man hade dessutom stoppat giftet i stora, blåa kuber, egenskaper som ska göra dem mindre attraktiva för fåglar men som ändå lockat råttorna.

Proceduren är tänkt att användas på andra större öar. Man får bara hoppas att det inte innebär några oväntade överraskningar på längre sikt.

Mirakulös återhämtning för Galapagos sköldpaddor.

Källor: Scentific American, Galapagos Eco Lodge och The Register