Helgen 4-5 maj arrangeras Fågeltornskampen och Fågelskådningens dag

Fågeltorn i Sandemars naturreservat. Foto: Erik Hansson

På lördag den 4 maj är det Fågeltornskampen. Då bemannas över 70 av Sveriges fågeltorn under åtta timmar med målet är att se så många fågelarter som möjligt. Dagen efter arrangerar landets fågelföreningar Fågelskådningens dag. Båda dagarna är öppna för allmänheten.

Fågeltornskampen är en tävling mellan över 70 av landets fågeltorn, men också en landskamp mot Danmark och Finland. Reglerna är enkla: räkna alla fågelarter som hörs eller ses från fågeltornet mellan klockan 05 och 13. I varje torn som deltar tävlar 3-8 personer och de allra flesta är öppna för allmänheten. Se en lista på fågeltorn som medverkar här.

LÄS ÄVEN: • Natursidans guide till fågelskådning

– Meningen med evenemanget är att ta tillfället i akt sprida fågelintresse till en inbjuden allmänhet och göra dem delaktiga i kampen. Här finns alla möjligheter att diskutera fåglar, fågelskydd och biologisk mångfald exempelvis. Det är också utmärkt tillfälle att möta lokal media. Fågeltornskampen ska därför ses ett verktyg för lokala klubbar/föreningar och regionalföreningar i deras verksamhet för att få fler aktiva medlemmar, skriver BirdLife Sverige på sin hemsida.

LÄS ÄVEN: • Karta över Sveriges bästa platser för fågelskådning

Dagen efter, den 5 maj, är det Fågelskådningens dag. Då arrangeras aktiviteter med de flesta lokala fågelföreningarna runt om i landet. Hitta ett arrangemang nära dig via den här länken till landets regionala fågelföreningar.