Gris- och kycklingindustri bakom stor import av regnskogssoja

Kycklingar i köttindustrin. Foto: Shpernik088 – Eget arbete, CC BY-SA 4.0

Antalet grisar och kycklingar i köttindustrin skulle behöva minska markant om EU ska kunna producera så mycket mat som möjligt utan att importera soja som bidrar till skövling av regnskog i Sydamerika. Merparten av denna soja används nämligen som djurfoder.

Det menar forskare vid Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) som gjort en ny studie om EU:s matproduktion och beroendet av importerad soja. I ett pressmeddelande skriver SLU att “många är överens” om att detta “stora beroende av importerad soja behöver minska”. Dels för att det bidrar till avskogning av regnskog och annan negativ miljöpåverkan i samband med storskalig sojaproduktion, dels för att EU:s matförsörjning är känslig för plötsliga prisförändringar eller handelsembargon.

– Sojan i sig är inte en ohållbar gröda. Tvärtom är soja en gröda som kan avkasta stora mängder protein och fett och den har en aminosyra-sammansättning som är väl lämpad för såväl människor som djur. Det är den stora omfattningen på odlingen och hur odlingen sker som är det stora problemet, säger doktorand Johan Karlsson, huvudförfattare till studien.

Forskarna har tittat på hur EU kan minska animalieproduktionen eftersom det anses vara den lämpligaste lösningen på problemet. Effektivaste sättet att minska sojaimporten är att minska produktionen av framförallt gris- och fågelkött med mellan 43 och 58 procent. Det går nämligen åt ungefär dubbelt så mycket soja per kilo gris eller fågelkött (0,7-0,8 kg) jämfört med sojafärs.

Källa: SLU och Nature Foods