Företag skänker alla intäkter på fredag till skydd av skog
Vår ohållbara konsumtion kulminerar den här veckan med Black Friday, men vissa företag använder åtminstone sina intäkter till att hjälpa den biologiska mångfalden.
Samtidigt som Naturvårdsverket varnar för att svenskars konsumtion är ohållbar och skulle behöva minska med nästan 90 procent pågår konsumtionshetshögtiden Black Friday, som även blivit Black Week. Enligt Svensk Handels prognos inför Black Week 2024 kan försäljningen öka kraftigt i år. Från 8,7 miljarder i fjol till 9,7 miljarder kronor i år. Naturvårdsverket pekar ut vår överkonsumtion som ett av de största hotet både mot klimatet och den biologiska mångfalden.
Vd: Det behövs minskat konsumtionstryck
Men det finns företag som förvisso försöker sälja så mycket som möjligt under Black Friday, men som använder intäkterna till något vettigt. Skoföretaget Icebug har utannonserat att de skänker oavkortat alla intäkter från sin nätförsäljning och butikerna i Stockholm och Göteborg till att skydda gammelskog. Närmare bestämt hälften till föreningen Skydda Skogen och hälften till Naturarvet.
– Sverige ska skydda 30 procent av sin natur till 2030. Vi kan naturligtvis inte vara de som får det att hända på egen hand, men vi kan göra vår del och mer därtill. En del handlar om att skydda vissa skogsmiljöer, men det är genom minskat konsumtionstryck som vi minskar trycket på att exploatera mer natur, säger David Ekelund, vd för Icebug.
I fjol skänkte Icebug intäkterna från Black Friday till Naturarvet och fick då in 893 000 kronor, vilket var försäljningsrekord för företaget.
Läs mer om konsumtion
- Greenpeace till kända företag: Era förpackningar kan vara gjorda av svenska gammelskogar
- Rika svenskar står för majoritet av utsläppen
- Fortsatt överkonsumtion kan leda till civilisationskollaps
- Sverige hade behövt minska CO2-utsläppen med över 20 % redan från 2022
- Danmark ställer krav på reklam för “hållbara” produkter
- Krönika: Myten om den tråkiga omställningen
Källa: Icebug