Gå till innehållet

Fler livsmedelsföretag tar bort palmolja ur sina produkter

Ballerina-kex – nu utan palmolja. Foto: Orkla

Palmolja ingår fortfarande i väldigt mycket livsmedel, men de senaste årens kritik mot hur palmoljeplantager ersätter regnskogar i Sydostasien och många människors bojkott av palmoljeprodukter tycks börja ge resultat. Varumärken som OLW, Göteborgs Kex och Cloetta har på sistone börjat rensa ut palmolja ur sina produkter.

Orkla Confectionery & Snacks Sverige, som bland annat har varumärken som OLW (chips, ostbågar, nötter), Göteborgs Kex (ballerina, digestive, saltiner) och Panda (lakrits), hade i slutet av 2016 tagit bort palmoljan i 98 procent av sina produkter och istället ersatt den med oljor från exempelvis solros, kokos och sheanöt.

LÄS ÄVEN: • Konsumenters krav har börjat ge effekt på palmoljeodlare

– Vi har valt att sätta höga mål och 98 procent av våra produkter är idag helt fria från palmolja. Vi vill inspirera till att ta fram goda produkter som även har en bättre inverkan på hälsan. Det visar att vi tar vår roll som marknadsledare på allvar, säger Stina Petrini, CSR- och Kommunikationschef på Orkla Confectionery & Snacks Sverige.

Anledningen till att inte summan är 100 procent menar företaget beror på att “de vill säkerställa produkternas kvalitet och smak innan de genomför omställningen fullt ut”.

LÄS ÄVEN: • Greenpeace om hur man ska resonera kring palmolja

Även Cloetta (Ahlgrens bilar, Plopp, Polly, Kexchoklad, med flera) har fattat beslut om att fasa ut palmolja. Majoriteten av deras produkter ska mot slutet av 2017 vara fria från palmolja. Övrig kommer att vara “RSPO-segregerad palmolja”. Det är certifieringsbolaget näst högsta märkningsgrad och innebär enligt RSPO att hållbart producerad palmolja hålls separerad från ohållbart producerad palmolja i hela produktionen. Så är alltså inte fallet i en majoritet av den RSPO-märkta palmoljan. Antingen blandas dem eller så köper företagen bara en certifiering som i viss mån gynnar hållbar produktion, men själva palmoljan i produkterna behöver inte vara hållbart producerad.

Förutom att RSPO-märkt palmolja alltså inte alltid är hållbart producerad har företaget även kritiserats för bland annat barnarbete och användning av gifter i produktionen, att inte kontrollera skövling av gammal regnskog och fått hård kritik för sin “miljövänliga” palmolja.

Källor: Cloetta, OrklaRSPO

Mer att läsa