Fågelträff i Libanon – lovande steg mot att minska illegal jakt

Gruppen som träffades i Libanon. Foto: Zsombor Károlyi

I början av oktober packade fyra svenska fågelskådare sina kikare och reste iväg för att initiera det populära Bird Camp-konceptet i Libanon. Det lilla medelhavslandet har länge varit i fokus för den intensiva fågeljakten, men fågelskådarna reste dit i hopp om att kunna byta erfarenheter och njuta av storslagen fågelskådning tillsammans med lokala naturvänner.

Enorma mängder mindre skrikörnar. Foto: Zsombor Károlyi

En av de som åkte med på resan var Zsombor Károlyi, vars bilder ofta syns här på Natursidan.se. Det här är hans berättelse om upplevelsen:

“Tack vare stöd från Birdlife Sweden, OSME* och SPNL** spenderade vi tre dagar runt den charmiga byn Ras el-Metn strax öster om Beirut. Här hann vi träffa både lokala fågelskådare, skolklasser, poliser och beslutsfattare, samt intervjua både studenter och en före detta tjuvjägare. Vi fick också lära oss mycket om jaktsituationen. Det verkar till exempel som att stora luckor finns i de lokalas förståelse av hur jakten i Libanon påverkar fågelpopulationer i Europa och Asien.

Att en del jägare skjuter på allt som rör sig grundar sig också i att de inte ser skillnad på hotade och vanliga fågelarter. Högtalare, slöjnät och limstickor som dykt upp på senare tid dödar tillsammans med gevär årligen runt 2,6 miljoner fåglar i det lilla landet.

En stenskvätta rastar på sin väg till mellersta eller södra Afrika. Foto: Zsombor Károlyi

Men vi tror att man måste försöka se bortom dessa siffror. Tänk att alla dessa fåglar och många fler faktiskt passerar genom denna smala glipa mellan Medelhavet och de östliga öknarna! Libanon är ett fantastiskt land för fågelskådning, och med en ökad förståelse växer också intresset att bevara fåglarna. Vi träffade väldigt många som vill se ett ökat arbete för fågelskydd. Många är också besvikna när de ser hur jakten påverkar både landets rykte och de lokala ekosystemen negativt.

Under en dag kan tusentals mindre skrikörnar passera förbi Mount Lebanon. Foto: Zsombor Károlyi

Vid ett tillfälle fick vi möjlighet att demonstrera ringmärkning till en skolklass. De var nyfikna och ställde många bra frågor medan de provade våra kikare, tittade i våra böcker och spanade ut över den stora dalen. Över bergskammen passerade hundratals mindre skrikörnar, en av många häftiga fågelupplevelser resan bjöd på. Vi var glada att få se så mycket potential och intresse i dessa 15-åringar och hoppas kunna träffa dem igen under kommande Bird Camps eller rentav på en fågelstation i Sverige.”

Svarthätta som ringmärks. Foto: Zsombor Károlyi

Är du under 25 och vill följa med på nästa Bird Camp-event? Hör av dig till initiativtagare Tomas Axén Haraldsson (kontaktuppgifter).

Sparvhök. Foto: Zsombor Károlyi

En längre rapport med intervjuer publiceras i ett kommande nummer av Vår Fågelvärld.

*OSME: Ornithological Society of the Middle East: Mellanösterns största fågelskyddsförening som bland annat publicerar den vetenskapliga tidskriften Sandgrouse.

**SPNL: Society for the Protection of Nature in Lebanon (Birdlife partner)