Fågel som inte setts på tiotals år fångades, fotograferades och dödades

I förra veckan fotograferades en hane av fågelarten mustaschkungfiskare för första gången någonsin. Det blev med all rätt stor uppståndelse över bilderna på den ståtliga fågeln. I efterhand framkom det dock att forskarna som hittat, fångar och fotograferat fågeln efteråt dödade den i forskningens namn.

Mustachkungsfiskaren lever på en svårtillgänglig ö och tidigare hade bara honor fångats in av arten. En hane har aldrig tidigare fotograferats. När forskarna lyckades fånga och fotografera hanen, som BirdLife beskriver som “vacker, men kryptisk”, blev det stor uppståndelse i fågelvärlden och upptäckten hyllades.

Men när sajten Dodo undersökte saken närmare kunde de via forskaren själv bekräfta att fågeln efter fotograferingen “samlades in för ytterligare studier”. Det vill säga “dödades och togs med för att studeras ytterligare”.

En av forskarna i teamet, Paul Sweet, samlingsansvarig på ornitologiavdelningen på American Museum of Natural History, berättar för Audubon att de utvärderade populationen och livsmiljön och kom fram till att den var tillräckligt stabil och hälsosam för att det inte skulle påverka populationen att “ta individen”.

– Att döda i bevarandets namn eller i utbildningens namn eller av vilken anledning som helst måste upphöra. (…) Det äcklar mig att den här metoden fortfarande används och jag hoppas att fler människor jobbar hårt för att stoppa den nu, innan fler fascinerande djur dödas, kommenterar Marc Bekoff, Professor emeritus i ekologi och evolutionär biologi vid University of Colorado.

Källor: Audubon, Huffington Post och Dodo