Därför är vissa fågelägg så färggranna

Färgglada fågelägg. Foto: Erik Hansson

Varför är många fåglars ägg i starka färger så som ljusblåa eller vita? Borde inte det leda till att de syns lättare? I en artikel i Forbes reds denna fråga ut.

Vissa fåglars ägg är kamouflagefärgade. Det ger ett bra skydd mot fiender som förhoppningsvis inte ser äggen och fungerar bra för markhäckande fåglar. Men många fågelägg är antingen färgglada eller vita. De borde synas tydligt för äggkäkande rovdjur och fåglar när de ligger i bon.

David Lahti, biologiprofessor vid City University i New York och Dan Ardia, biologiprofessor vid Franklin & Marshall College, har forskat om äggens färg kan ha utgöra ett skydd mot solen.

De forskade på fågeln byvävare eftersom deras ägg kan vara i lång rad olika färger – från vita till grönblå. Forskarna fann att äggens färg påverkar hur ljuset reflekteras, absorberas och hur mycket som släpps igenom.

Ju mörkare ägg desto bättre skyddas äggets innehåll från ljus och skadlig UV-strålning. Samtidigt leder mörkare ägg till att de värms upp snabbare vilket riskerar att överhetta embryot. Därför gynnas fåglar i mörkare miljöer, så som skogar och buskage, av mörkare ägg. Där är risken för överhettning mindre. Fåglar som häckar i miljöer som utsätts för mer solljus, så som torra marker och öppna parker har däremot ljusare ägg för att minska risken för överhettning.

Det här är också förklaringen till att byvävaren varierar färgen på sina ägg – det är anpassat till miljön de lever i.

Källa: Forbes