Bokrecension: Midnattssol över Lappland

Omslaget till boken "Midnattssol över Lappland" av Peter Rosén och Lisa C. Q. Holmström

Omslaget till boken “Midnattssol över Lappland” av Peter Rosén och Lisa C. Q. Holmström

Boken “Midnattssol över Lappland” ska enligt baksidestexten “spegla livet i Lappland från sista norrskenet under vårvintern till höstfärgerna i september”. Det är en enkel och alldeles utmärkt bokidé med tanke på hur mycket som händer i den här delen av världen under dessa intensiva månader. Genom Peter Roséns bilder och Lisa C.Q. Holmströms texter och dikter målas en något splittrad och kortfattad, men fascinerad bild av Lappland.

Det tunna (80 sidor), men stora formatet skvallrar om innehållet – här är många bilder som får ta stor plats och det med all rätt. De pampiga bilderna från Kebnekaise, Torneträsk, Rapadalen och Lapporten gör sig bäst i panoramaformat där man som läsare får ett begrepp av vidderna, färgerna och de försvinnande små siluetterna av människor. Det är lätt att bli ödmjuk inför synintrycken trots att jag befinner mig många mil från dessa vidunderliga platser.

Peter Roséns bilder, som även kan avnjutas här på Natursidan.se, är suveräna skildringar av Lapplands landskap och djurliv. Det är miljöerna som får ta mest plats, men boken rymmer också en hel del riktigt snygga och avundsvärda artporträtt.

Uppslag ur boken.

Uppslag ur boken. Foto: Peter Rosén

Texterna i “Midnattssol över Lappland” är väldigt varierade, eller spretiga. På sina håll lite torra faktapresentationer, på andra håll målande och levandegörande beskrivningar av ett landskap som får mig att bli helt absorberad. På ytterligare andra ställen består texterna av poesi. Alla dessa delar behärskar Lisa C. Q. Holmström, men allra bäst är hennes texter när de tillåts vara fria beskrivningar av naturen som uppenbarligen betyder så mycket för henne. Hon låter sig sväva ut i träffsäkra beskrivningar, men syr hela tiden ihop texten till en väl sammanhållen helhet.

“Midnattssol över Lappland” har egentligen det mesta man kan önska. Suveräna bilder av Peter Rosén och säkra njutbara texter av Lisa C. Q. Holmström. Jag saknar egentligen bara lite mer fokus och lite mer innehåll. Det känns som en provsmakning av en måltid eller en lovande trailer av en kommande film – jag hade velat ha längre kapitel med mer djup, mer plats åt texterna och fler bilder.

Det finns en viss genomgående känsla av reklamprodukt för Lappland över boken. Det förstärks när man kommer till sidan som listar företag som ägnar sig åt “äventyr och boende i Lappland”.

Kebnekaise. Foto: Peter Rosén

Kebnekaise. Foto: Peter Rosén

Denna lilla tveksamhet till trots har “Midnattssol över Lappland” gjort mig väldigt sugen på att planera en resa till vår fantastiska lappländska natur. Boken fungerar alldeles utmärkt som förrätt inför den riktiga upplevelsen.

• Alla våra bokrecensioner kan läsas här.