Bok om landskapsdjur med för lite kultur

Boken "Landskapsdjur" av Anna Roos (text) och Kenneth (foto)

Boken ”Landskapsdjur – en resa genom Sverige” av Anna Roos (text) och Kenneth Johansson (foto)

Recension av boken ”Landskapsdjur – en resa genom Sverige” av Anna Roos (text) och Kenneth Johansson (foto).

Sveriges 25 landskap har samtliga sitt alldeles egna landskapsdjur. Vilket djur varje landskap skulle få blev framröstat av svenska folket 1988 i ett samarbete mellan Världsnaturfonden, ICA-kuriren och ”Mitt i naturen”. Bland annat blev den stora brunbjörnen, lilla ekoxen och då utrotningshotade havsörnen utsedda till att agera symbol för olika landskap. Nu har det gått 25 år sen landskapsdjurens intåg och i boken ”Landskapsdjur – en resa genom Sverige” med text av Anna Roos och foto av Kenneth Johansson presenteras samtliga landskapsdjur i bild och text.

När jag hämtade ut boken såg jag mycket fram emot att läsa den. Jag ville förstå varför dessa djur blivit så populära att just de blivit framröstade av invånarna i de respektive landskapen. Hur har synen på dessa djur förändrats sen de fick sin ärorika titel? Många av djuren var hotade då de blev utsedda till landskapsdjur men sen dess har några återhämtat sig. Vargen, havsörnen, uttern och knubbsälen har ökat i antal igen. Hur mycket har det faktum att de blivit utsedda till landskapsdjur påverkat återhämtningen? Hade den kontroversiella vargen fått äran att bli Värmlands landskapsdjur idag? Och hur kommer det sig att rådjuret som förekommer i nästan hela Sverige blev just Västmanlands landskapsdjur?

Tyvärr ger ”Landskapsdjur – en resa genom Sverige” inte svar på mina frågor. I boken är kopplingen mellan kultur och natur svag. Efter en kort presentation av landskapet och dess naturtyp presenteras landskapsdjuret och fakta staplas på fakta. Jag får reda på hur mycket djuret i fråga väger, hur det parar sig och hur det förflyttar sig. Men inte mycket om kopplingen det har till landskapet det representerar, utöver det faktum att det finns där. All ensidig fakta gör boken till ett effektivt sömnmedel vid sträckläsning. Men den är trevlig att ha framme på soffbordet och bilderna är oerhört vackra, fascinerande och söta. ”Landskapsdjur – en resa genom Sverige” är perfekt för den som är ute efter en trevlig bok att bläddra i lite då och då, med fina naturbilder och massor av fakta. Den ger en bra överblick över Sverige och dess varierande naturtyper. Den som däremot är ute efter en bok som beskriver relationen mellan landskap och landskapsdjur, kultur och natur och en bok att läsa från pärm till pärm – den får tyvärr leta vidare.

Betyg: 2 av 5

Alla våra bokrecensioner.

Transparens: Vi fick boken av förlaget Votum.