Biologielever startar kampanj för att rädda biologisk mångfald

Eleverna bakom projektet “Rädda biologisk mångfald”. Överst från vänster Emma Maximova och Christian Mendez From. Längst ned från vänster: Ebba Söderbom och Anastasia Norenko. Foto: Sandra Sundkvist

En av alla aktiviteter som sker i samband med Biologiska mångfaldens dag är en uppmaning från några studenter vid Umeå universitet att rädda biologisk mångfald med fem olika insatser.

Se alla aktiviteter som sker under Biologiska mångfaldens dag på Biomfdag.se

Eleverna går kandidatprogrammet i biologi och geovetenskap och fick i uppgift att genomföra ett projekt som de själva fick planera och arrangera inför den biologiska mångfaldens dag.

– Detta tyckte vi var intressant och väldigt viktigt men även svårt att arrangera under rådande pandemi, säger Christian Mendez From, en av eleverna bakom kampanjen. Då fick vi idén om att sprida en video med fem tips på vad privatpersoner enkelt kan göra för att gynna den biologiska mångfalden hemifrån på ett smittsäkert sätt. Videon innehåller tips som enkelt kan göras själv, med en kompis eller en familjemedlem.

Tillsammans med Emma Maximova, Ebba Söderbom, Anastasia Norenko och Sandra Sundkvist kom Christian Mendez From på fem tips som alla kan engagera sig i; plocka skräp, bekämpa lupiner, bygg insektshotell, låt gräsklipparen vila och sätt upp en fågelholk. Tanken är att uppmuntra allmänheten att hjälpa till och då även gärna använda hashtaggen #räddabiologiskmångfald för att det ska sprida sig även i sociala medier.

– Vi tycker att det är viktigt att visa att alla kan bidra och att det kan vara roligt att hjälpa den biologiska mångfalden. I samband med videon har vi också en egen hashtagg #räddabiologiskmångfald som gör att man kan engagera sig genom att dela ett foto då man gör något för den biologiska mångfalden. Vi hoppas att initiativet leder till ökad kunskap om vad biologisk mångfald är och vad vi själva kan göra för att hjälpa den.

Hur kommer ni fira Biologiska mångfaldens dag?
– Vi kommer att fira den biologiska mångfaldens dag med att göra några av tipsen och se vilka andra aktiviteter som finns under dagen. Sen kommer vi fortsätta plocka skräp och dra upp lupiner även fast det inte är den biologiska mångfaldens dag såklart!

Se videon på projektets Facebook-sida eller Instagram-konto.

Om du gör en insats för biologisk mångfald, använd gärna hashtaggen #räddabiologiskmångfald