Åtta timmars direktsänd radio under Fågelsångsnatten

Koltrast. Foto: Erik Hansson

När det precis blivit söndag, klockan 00:03 den 3 maj, inleds en åtta timmar lång direktsändning av P1:s Naturmorgon. Fågelsångsnatten är en del av den internationella radiosändningen “Dawn Chorus”, som startades på Irland för 20 år sedan.

I år blir det ingen internationell sändning av “Dawn Chorus” på grund av coronapandemin. Medan Storbritannien i år fokuserar mer på vad var och en kan göra för att hjälpa fåglarna i din närhet så är Sverige med för första gången i det 20-åriga evenemangets historia genom en hel natts sändning av P1:s Naturmorgon. Det kommer bjudas på fågelsång från Skanör i söder till Luleå i norr.

– Vi tror att fåglarna kommer att vara morgonpiggast längst uppe vid Norrbottenskusten, och sedan kommer vi att följa hur de vaknar och möter morgonen med sång hela vägen ner genom landet, säger programledarna Mats Ottosson och Jenny Berntson Djurvall.

Nattens sändningar kommer ha en småländsk ekhage strax utanför Växjö som nav. Här kommer troligtvis koltrast, taltrast, bofink, rödhake, gärdsmyg och sångare stå för konserten. Det blir även sändningar från Östersjöns norra kust bland sångsvanar, gäss, tranor och storspovar, samt från Hornborgasjön i Västergötland, Skanör i Skåne och en myr med orrspel i Dalarna.

Förutom direktsändningar med reportrar och fågelexperter runt om i landet blir det också repriser från Naturmorgons arkiv och från programmets fågelsångskola.

Fågelsångsnatten direktsänds i P1 och i Sveriges Radio Play söndag 3 maj kl. 00.03-08.00. Efter sändningen görs hela programmet tillgänglig som podd.

Källa: Naturmorgon