Arktiska fåglar är känsliga mot temperaturökningar

Spetsbergsgrissla. Foto: Daniel Pettersson

Arktis värms i dagsläget ungefär två gånger så snabbt som resten av världen. Det kan slå hårt mot de fåglar som anpassat sig till ett liv i kyla enligt en ny studie.

Under många år i rad har det rapporterats om massiv fågeldöd i Alaska kopplad till klimatkrisen. Fiskarna som fåglarna äter flyttar sig allt mer när haven värms upp, men nu har forskare även upptäckt att arktiska fåglar är känsliga mot överhettning.

Studien gjordes på spetsbergsgrisslor i Hudson Bay och forskarna kom fram till att det verkar vara en av de sämst värmeanpassade fåglarna. De försöker flaxa med vingarna och flämta för att kyla ned sig, men det producerar bara mer värme. Arten visar tecken på värmestress redan vid 21 grader. Ett oroväckande resultat med tanke på att det i sommar slagits nya värmerekord på över 34 grader i Hudson Bay där de lever.

Rapportens huvudförfattare Emily Choy vid Natural Resource Sciences Department på McGill University anser att artens värmekänslighet kan förklara varför de verkar dö i så hög utsträckning under varma dagar.

– Överhettning är en allvarlig och underskattad effekt av klimatförändringar på arktiska djur. Grisslor och potentiellt andra arktiska arter är dåligt anpassade till att hantera höga temperaturer, vilket är allvarligt i takt med att Arktis blir allt varmare.

Överhettning är inte de arktiska fåglarnas enda problem i klimatkrisen. I en rapport från i våras framkom att upp till 80 procent av vadarfåglarna som häckar i Arktis kan förlora stora delar av sitt häckningsområde de närmaste 50 åren.

Källor: McGill University och Journal of Experimental Biology