Älvlykta – “nästan mytisk” växt återupptäcks efter över 150 år

Närbild på älvlyktan (Thismia neptunis). Foto: Michal Sochor

Den lilla växten Thismia neptunis, upptäcktes i Borneos regnskogar på 1860-talet av en italiensk botaniker. Sedan dess har ingen sett den. Förrän nu.

Det var i januari 2017 som ett team botaniker på resa i Borneos regnskogar kunde göra återupptäckten av den underliga växten.

Thismia neptunis blir ungefär 9 cm hög när den blommar och spenderar den större delen av sitt liv under jorden. Den går i stort sett bara att få syn på när den några veckor om året blommar. Vissa år blommar den dock inte alls.

Hela Thismia neptunis som sticker upp ur marken. Foto: Michal Sochor

Så vitt botanikerna vet är det blott andra gången som älvlyktan hittats. Senast var för 151 år sedan när den italienska botanikern Odoardo Beccari besökte samma regnskog. Då gjordes en illustration av växten och enbart av de yttre delarna. Idag kan de första fotografierna av växten ses här intill och forskarna har också listat ut mer om hur den “nästan mytiska” växten lever.

Växten, som kallas “fairy lantern” på engelska (ungefär älvlykta på svenska), saknar klorofyll och kan inte fotosyntera. Istället är den en så kallad “mykoheterotrof”, precis som tallört och nästrot. Det innebär att växten hämtar sin näring från svampar under jorden, som en parasit.

Så här ser älvlyktans livsmiljö ut. Foto: Michal Sochor

Michal Sochor, vid  Crop Research Institute i Olomouc i Tjeckien, och hans team gjorde bedömningen att växten är begränsad till ett litet område i regnskogen i Sarawak i Borneo. Eftersom området är hotat av avverkning och eftersom det troligen finns färre än 50 individer kvar av växten, föreslår forskarna att Thismia neptunis ska klassas som akut hotad av Internationella naturvårdsunionen IUCN.

Källa: Phytotaxa