Albatrosser hjälper till att avslöja illegalt fiske

Albatross. Foto: Erik Hansson

I en ny studie har albatrosser följts noga när de patrullerat över 47 miljoner kvadratkilometer hav. Det visade sig att de gigantiska fåglarna troligen avslöjat omfattande tjuvfiske i Antarktis.

169 albatrosser försågs med en lätt, högteknologisk kommunikationsutrustning som inte bara försåg forskarna med fåglarnas position, utan även med information om skeppsradar i närheten. Eftersom albatrosser flyger över enorma ytor och lockas till fiskebåtar kunde de användas som effektiv bevakning av internationella vatten. Utrustningen verkade inte störa fåglarna.

Under ett halvår fick forskarna in data från 47 miljoner kvadratkilometer hav och kunde konstatera att det illegala fisket verkar utbrett. En tredjedel av skeppen som rörde sig i Antarktis vatten fiskade troligen olagligt. Det upptäcktes bland annat genom att skepp stängde av sina automatiska signaler när de närmade sig områden där fiske inte är tillåtet.

Forskarna bakom studien menar att albatrosserna visat att de är en effektiv och billig metod att bevaka dessa områden. Att patrullera med flygplan är svårt och dyrt och satellitbevakning kostar också mycket pengar.

En liknande teknik testas nu med hajar och sköldpaddor för att upptäcka illegalt fiske på andra håll i världen.

Svårräknade albatrosser inventeras från rymden