Vill du undvika myggor och bromsar – måla dig randig

Modellerna som användes i studien. Foto: Gábor Horváth

Ljusa målade ränder på kroppen skyddar naken hud mot blodsugande insekter som myggor och bromsar. Det har forskare från Sverige och Ungern lyckats bevisa.

Forskarlaget kunde visa att en brun plastmodell av en människa attraherar tio gånger så många bromsar jämfört med en mörk modell som målas med ljusa ränder. En beigefärgad plastdocka attraherar dubbelt så många blodsugare som den randiga modellen.

LÄS ÄVEN: • Så manipulerar malariaparasiten sin värd för att spridas

Vissa ursprungsbefolkningar använder sig av kroppsmålning och en majoritet av dessa lever i områden där det är gott om blodsugande bromsar, myggor eller tsetseflugor som också kan överföra bakterier, parasiter och andra sjukdomsframkallande patogener.

– Men det skydd som det innebär att måla kroppen har varit möjligt långt innan människor började använda kläder. I vetenskapliga rapporter om arkeologiska fynd framgår exempelvis att man har hittat märken på väggarna i grottor där neanderthalare levt. Märkena antyder att de varit kroppsmålade med jordfärger som ockrapigment, säger Susanne Åkesson, professor vid biologiska institutionen vid Lunds universitet.

LÄS ÄVEN: • Grafik: Världens dödligaste djur för människan

Förutom att måla sig kan det också hjälpa att stå upp. Enbart bromshonor lockades till de stående modellerna medan både hanar och honor gav sig på liggande modeller.

Forskarna har tidigare kunnat visa att zebrans ränder fungerar som ett skydd mot hästflugor och att även helt ljus päls ger bättre skydd än mörk päls. En studie som belönade forskarna med IgNobel Prize 2016.

Källor: “Striped bodypainting protects against horseflies” och Lunds universitet