Världens äldsta späckhuggare är död – matriarken “Granny” blev över 100 år gammal

Världens äldsta späckhuggare Granny föddes 1911. Foto: Leigh Calvez via Wikimedia

Världens äldsta späckhuggare Granny föddes 1911. Foto: Leigh Calvez , Wikimedia.

I fjol skrev vi om den rekordgamla späckhuggaren “Granny” och hur hennes grupp fött sina första nya kalvar på tre år. Nu har tyvärr matriarken Granny med all sannolikhet dött, över 100 år gammal.

Granny levde utanför staten Washington i en grupp späckhuggare som kallas Southern Resident Killer Whales (SRKW). Den lilla populationen 81 individer i området är listade som “hotade”, trots tillökningen i fjol, eftersom de inte förökar sig med andra späckhuggare.

LÄS ÄVEN: • Världens äldsta späckhuggare har äntligen fått släktingar

Granny fångades in 1967 för att hamna på en djurpark, men ansågs då för gammal. I fångenskap blir späckhuggare normalt sett 20 till 30 år gammal. Granny föddes 1911 och sågs senast i livet den 12 oktober 2016. Hon blev alltså 105 år gammal.

LÄS ÄVEN: • Späckhuggarnas matriark har viktig funktion efter klimakteriet

Hon och hennes grupp har studerats noga av forskare av flera anledningar. Bland annat för att späckhuggare är det enda däggdjuret förutom människan och kortfenad grindval som genomgår klimakteriet. Granny hade en viktig roll i gruppen trots att hon inte längre var fertil. Det är matriarken som visar flocken var de ska födosöka, som tar hand om unga kalvar och även matar äldre hannar.

LÄS ÄVEN: • Varför räddar knölvalar andra arter från späckhuggare?

Studierna på Granny har hjälpt forskare förstå vilka fördelar en art kan ha av att genomgå klimakteriet – de hjälper familjerna att överleva med hjälp av sin kunskap.

LÄS ÄVEN: • Ljud från fartyg ett allvarligt problem för späckhuggare

Nu måste SRKW-gruppen klara sig utan sin erfarna matriark samtidigt som det blir allt svårare för dem att överleva – huvudfödan lax minskar i antal och det blir allt mer sjöfart i området.

Källa: BBC