Lantbrukarna som satsade på naturturism

På May Ranch i USA har man börjat satsa på naturturism och miljökompensation istället för att satsa allt på boskapsskötsel.

LÄS ÄVEN: • Vår avdelning om naturturism från hela Sverige.

Ranchen, som enbart ägnade sig åt boskapsskötsel tidigare, tog sina första steg i en ny riktning när ägaren till marken träffade två fågelskådare vid en våtmark på området. Det var två fågelforskare från Cornell University som ville få syn på svart dvärgrall. Den skygga fågeln trivdes i områdets våtmarker och markägarna började inse att deras naturområden kunde locka folk. Inte minst eftersom de även hade en hel del andra sällsynta arter på sin mark.

Fågelföreningen Audubon Society kunde certifiera lantbruket som ett “Bird friendly land” och ägarna, familjen May, kunde även få intäkter genom att låta präriens gräs växa fritt och få betalt för kollagringen det innebar. Dessutom ansågs platsen lämplig för att sätta ut den hotade svartfotade illern – ett av landets mest hotade däggdjur. Illrarna äter präriehundar och underlättar därmed även för prärieugglor, som i sin tur lockar fler fågelskådare. Det har dessutom hittats ett 90 tal nya växter för området.

I dagsläget säljer Mays fortfarande kött från sina nötkreatur, men de står på betydligt fler ben och har ändrat filosofi kring sin skötsel, berättar Dallas May för Colorado Sun:

– Det är en annorlunda filosofi. Vi sköter vår farm på ett helt naturligt sätt. Vi gör vårt bästa och är en ö av gräs i ett hav av utvecklad jordbruksmark.

2021 fick farmen priset Leopold Award för sitt “frivilliga naturvårdsarbete på privatägd mark”.

Källa: Colorado Sun