Fortsatt oroväckande minskning för fjärilar i Storbritannien

Påfågelöga – en av de vanliga arterna i Storbritannien som minskat kraftigt. Foto: Erik Hansson

Resultaten från årets stora fjärilsräkning i Storbritannien är klara och det är inte uppmuntrande. Trots fler deltagare än någonsin hittades färre dagaktiva fjärilar än under något av de tidigare tolv år som räkningen pågått.

Big Butterfly Count ägde rum i somras för tolfte året i rad. Mellan den 16 juli och 8 augusti gjordes 150 000 inrapporteringar från hela landet. Sammanlagt rapporterade folk i snitt nio fjärilar, men det är en kraftig nedgång från 2020 års resultat på elva fjärilar per rapport.

– Det här årets resultat är det lägsta antalet dagfjärilar och nattfjärilar per rapport som vi någonsin fått in. Fler och fler deltar för varje år, men det verkar som att det finns allt färre fjärilar att räkna, säger Zoë Randle, på Butterfly Conservation som arrangerar Big Butterfly Count.

Påfågelöga hade sin sämsta sommar sedan 2012 och nässelfjärilsantalet var det tredje sämsta någonsin. Enligt Butterly Conservation hade många fjärilar som får flera generationer sitt sämsta år sedan räkningen började 2010. Det beror delvis på att det var väldigt regnigt i maj när många fjärilar letar mat och partners. Men det blir också allt tuffare för fjärilarna med allt fler extrema väderhändelser som klimatförändringarna för med sig.

– Faktan är tydlig. Naturen befinner sig i kris och vi behöver brådskande åtgärder, inte bara för att förhindra ytterligare artförluster utan för att återuppbygga den biologiska mångfalden. Sedan 1976 har 76 procent av fjärilarna minskat i antal eller utbredning och den nedåtgående trenden fortsätter. Vi har accepterat att möten med fjärilar, nattfjärilar och andra vilda djur är ovanliga, härliga men oregelbundna. Men det behöver inte vara så, säger Julie Williams, chef för Butterfly Conservation.

Nationell strategi ska hjälpa fjärilarna

Hennes organisation har även lanserat en nationell strategi Strategin gäller för åren 2021-2026 för att motverka nedgången. Den har tre huvudmål:

1. Halvera antalet fjärilar som är hotade i Storbritannien
  2. Förbättra de 100 viktigaste landskapen för fjärilar
  3. Skapa 100 000 vilda platser för människor och fjärilar

Ett led i strategin är också att samla in data och få en uppfattning om hur det går för landets fjärilar. Något som bland annat görs årligen med Big Butterly Count. Projektet försöker också skapa samarbeten med lokala aktörer för att återskapa naturområden och försöka minska mängden områden som är upplysta med artificiellt ljus eftersom detta kan slå hårt mot nattfjärilar och andra insekter.

Mer om projektet i följande film:

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=ETniTACCEbM

Källa: Butterfly Conservation