Född blind – nu samlar han på naturljud från hela världen och drömmer om Sverige

Juan Pablo Culasso spelar in naturljud. Foto: privat

Juan Pablo Culasso från Uruguay föddes blind, men upptäckte som ung att han har absolut gehör. Nu kan han skilja på över 3000 fågelläten, samlar på naturljud från hela världen och har vunnit över 300 000 kronor i en fågelsångtävling på National Geographic TV. Dessutom drömmer han om Sverige.

Juan Pablo Culasso har aldrig haft bättre syn än att han kunnat uppfatta när det är ljust eller mörkt. Men han upptäckte tidigt att han hade absolut gehör och kunde bland annat kasta stenar i vatten och berätta för sin pappa exakt vilken not varje ljud motsvarade. Hans utmärkta hörsel och tonsäkerhet hade han stor glädje av när han började intressera sig för fåglar och fågelsång. Intresset tog ordentlig fart när han i tonåren följde med en fågelskådare på en utflykt och upptäckte att man kunde spela in fågellätena. Han fick en inspelningsutrustning av fågelskådaren och blev fast i sitt nya intresse.

Foto: privat

Juan med mikrofonen i högsta hugg som vanligt. Foto: privat

– Sedan jag var barn har jag alltid varit i kontakt med fåglar. Jag uppskattar dem på ett annorlunda sätt. Även om jag inte kan se dem betyder inte det att jag inte känner dem. Jag observerar dem på ett annat sätt, genom deras röster, skriver Juan Pablo Culasso på Naturesoundmap där man även kan höra några av hans inspelningar.

LÄS ÄVEN: • Fågelsång och fågelläten i Sverige.

Även om han aldrig sett en fågel kan han nu känna igen över 3000 fågelläten från över 720 arter. Det fick han användning för 2014 när han deltog i en tävling på Nat Geo TV om att känna igen fågelläten. Han vann förstapriset på 45 000 dollar (över 350 000 kronor) och investerade pengarna i ny inspelningsutrustning.

Juan Pablo Culasso spelar in naturljud. Foto: privat

Juan Pablo Culasso upplever naturen genom alla dess ljud. Foto: privat

Idag reser Juan Pablo Culasso runt i världen för att uppleva naturen via dess många ljud. Nyligen var till exempel på Antarktis och spelade in bland annat sjölejon, sälar och smältande isberg.

När Natursidan.se får tag på honom berättar Juan att han har viss koll även på svenska fågelarter.

– Jag har en underbar cd med fågelsång från Sverige, gjord av Sten Wahlström. En av mina drömmar är faktiskt att göra en inspelning i Skandinavien av sommarens fågelkonsert om gryningen, berättar Juan Pablo Culasso.

Mer om Juan Pablo Culasso och hans arbete med att spela in läten finns på hans webbplats.

Källa: AP