Bokrecension: Naturvård för torpare

Lieslåtter. Foto: Tore Hagman

Har du tillgång till en liten bit mark som du får odla på? Då är “Naturvård för torpare” något för dig. Den ambitiösa boken går igenom både små och stora projekt som du kan ta dig an, oftast med målet att både torpägaren och den biologiska mångfalden ska gynnas.

Det är viktigt att påpeka att “Naturvård för torpare” inte är exkluderande. Författarna låter “torpare” betyda alla som har tillgång till ett hus på landet med en bit mark, oavsett om du bara är där en del av året eller bor där permanent. Jag skulle vilja utöka bokens målgrupp till de flesta med trädgård. En del av förslagen på åtgärder i boken är kanske svårt att göra på en liten radhusgräsmatta, men andra projekt passar faktiskt även i storstan. En liten äng kan till exempel anläggas nästan överallt.

LÄS ÄVEN: • Alla kan enkelt göra insatser för biologisk mångfald

Omslaget till “Naturvård för torpare” av Calle Bergil, Ola Sjöstedt och Tore Hagman

“Naturvård för torpare” är en imponerande bok. Dels i rent omfång med ungefär 300 sidor och dels i ambitionerna. Här finns handfasta tips, texter som mer påminner om krönikor och reportage från torpare runt om i landet som sköter sina marker på sätt som är värt att uppmärksamma. Här och var hittas kortare och längre faktarutor om allt från daggmaskar till hur oönskade arter bekämpas.

Ett helt kapitel ägnas exempelvis åt “Konsten att skapa en äng” och det är ett bra exempel på vilken detaljnivå boken har med. I detta kapitel får vi lära oss skillnaden mellan åker, äng och hage, enkla teckningar visar hur ängen användes förr i tiden och åtta sidor vigs åt att visa växter som indikerar ängsrester på tomten. Ett annat uppslag förklarar hur fjärilar kan gynnas och även hantering av lie eller bränning tas upp. Texterna pryds av förtydligande illustrationer och foton av framför allt Tore Hagman.

I slutet av boken listas växter som gynnar olika djurgrupper och det är gott om tips för hur den biologiska mångfalden kan gynnas på din mark.

Syrenberså. Foto: Tore Hagman

Det är med den här ambitions- och detaljnivån som livet som torpare avhandlas. Vana markägare kan säkert hoppa över vissa stycken som känns självklara, men för många är det skönt att även det grundläggande förklaras.

Några delar kanske är för avancerade i början av din torparkarriär, men boken är tillräckligt innehållsrik för att både nybörjare och experter ska hitta intressant information. Själv tillhör jag den förstnämnda kategorin och kan knappt vänta till jag får omsätta bokens tips i praktiken.

Boken kan beställas från den här webbplatsen.

Transparens: Vi fick ett exemplar av boken av författarna.