Allt färre blåbär i Sverige – stör hela näringskedjan

Blåbär. Foto: Thomas Mues from Berlin, Germany – norwegian blueberry, CC BY-SA 2.0, Länk

Sommarens torka och extremvärme slog hårt mot blåbären. Men mängden blåbärsris i de svenska skogarna har också minskat snabbt, med 20 procent sedan 1999. Anledningen är framför allt skogsbruket med uppodlade, täta granskogarna. Det rapporterar Sveriges Natur.

På 20 år har det skett stora förändringar med markfloran i de svenska skogarna, enligt en undersökning från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU). Lingon och blåbär, som kräver ljus, minskar i Sverige.

– Vi blev förvånade över att förändringen var så stor. 20 år är ingen lång tid, men vi ser tydliga skillnader. Effekterna är större i södra Sverige där vi ser en ökning av skuggtåliga arter som gynnas av värme och kväve, men även i norr ser vi att vissa växter ökat och andra minskat, säger forskaren Jörg Brunet i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: • Skogsstyrelsen om framtiden: Fler granplantager, mer avverkning och lägre avverkningsålder

Även Riksskogstaxeringen har kommit fram till att blåbärsrisen minskar kraftigt i de svenska skogarna. Sedan 1999, på mindre än 20 år, har förekomsten minskat med hela 20 procent. Även enligt en ny, opublicerad studie från SLU, som Sveriges Natur rapporterar om, har andelen blåbär, lingon och ljung halverats i södra Sveriges skogar sedan 1950-talet.

Täta granskogar är inget för bärris
Förutom klimatförändringar så är huvudanledningen att det svenska skogslandskapet domineras allt mer av täta, uppodlade granskogar. Då gynnas vanliga mossor och en del ormbunkar, medan ris, så som blåbär, lingon och ljung missgynnas. Det riskerar att få stora effekter, inte bara för människor som gillar att äta bär, utan också för hela ekosystem eftersom blåbärsris är en nyckelart, som allt från björnar och älgar till tjädrar och humlor är beroende av.

Läs även: • Täta granplantager hotar grundvattnet

– Om bärrisen försvinner påverkas näringsdynamiken i marken och risken för näringsläckage ökar. Då stör vi hela näringskedjan, inte bara för markfloran och träden, utan även för insekter, fåglar och däggdjur. Bra näringsbalans i markfloran ger också bra skogstillväxt, säger Jörg Brunet.

När risen minskar börjar också älgar beta mer av unga tallar och lövträd, vilket ytterligare gynnar de granplantage som odlas i de svenska skogarna. Skogsstyrelsen uppmuntrar till att plantera annat än gran, men om bara en skogsägare planterar lövträd och tall riskerar det att bli uppätet av älgar. Det krävs att skogsägare samarbetar om att plantera annat än gran för att lösa situationen, enligt Annika Felton, viltforskare vid SLU, som intervjuas av Sveriges Natur.

Källor: Sveriges Natur, Aftonbladet, SLU