Akut hotade lunnefåglar drabbas av varmare hav

Lunnefågel. Foto: Daniel Pettersson

Det finns en koppling mellan havstemperaturer och hur det går för lunnefåglarna vid Vestmannaeyjar på Island. Det visar en lång tidsserie av data.

Det finns ungefär två miljoner lunnefåglar på Island, men de anses trots det stora antalet akut hotade. Beståndet har nämligen minskat med 40 procent enbart mellan 2002 och 2016 och de kommande 40 åren beräknas minskningen kunna uppgå till över 90 procent.

En ny studie har jämfört data mellan havstemperatur och lunnefågelpopulation (via jaktstatistik) så långt tillbaka som till 1880. Forskarna kunde se en tydlig koppling mellan höga vattentemperaturer och dålig häckningsframgång. Det var en varmare period kring 1920 som också drabbade lunnefåglarna, men utvecklingen är betydligt allvarligare nu med kraftigare temperaturökningar.

De senaste två åren har forskarna dock kunnat sett en positiv utveckling för lunnefågeln – för första gången på 25 år.
– Det finns små förhoppningar om att lunnefåglarna i viss utsträckning kan anpassa sig till den förändrade situationen. Temperaturen där lunnefåglar producerar flest ungar har faktiskt ökat med en fjärdedels grad under det senaste århundradet. Detta kan bero på att lunnefåglar i allt högre grad hittar alternativ mat till tobis, eller så kanske tobisen genomgår en evolutionär anpassning till denna temperaturökning, säger Erpur S. Hansen, forskare vid Southwest Iceland Nature Research Centre till Science Norway.

Problemet vid den största kolonin vid Västmannaöarna är att temperaturen ökat mer än tre gånger så snabbt; med 0,8 ° C.

Källor: Global Change Biology och Science Norway