Vilda djur utgör bara 4% av alla däggdjur – resten är boskap och människor

Nötkreatur (kor) på bete. Foto: Erik Hansson

En stor studie som gått igenom statistik över världens arters biomassa (vikt) visar människans påverkan på planeten tydligt. Vi, som bara utgör 0,01 procent av allt levande, har orsakat att 83 procent av alla vilda däggdjur och att hälften av alla växter försvunnit. Människor och våra boskap dominerar nu helt däggdjuren på jorden.

Av världens alla däggdjur utgör människan 36 procent och våra boskap hela 60 procent. Enbart 4 procent av alla däggdjur är med andra ord vilda. Mänskligheten påverkan på övriga världen är enorm. Sedan vår civilisation skapades har 83 procent av alla däggdjur försvunnit. 50 procent av dem enbart de senaste 50 åren.

En liknande utveckling ses för världens fåglar. 70 procent utgör idag av höns, kycklingar och andra fåglar som föds upp av människor. Enbart 30 procent av världens fåglar lever vilt.

LÄS ÄVEN: • Rapport: Ökat köttätande orsakar global förödelse

Forskarna, vars studie publicerades i Proceedings of the National Academy of Sciences, kom också fram till att livet i haven nu bara utgör en procent av all biomassa i världen.

– Jag hoppas det här ger folk en insikt i hur dominant roll vi människor nu spelar på jorden, säger professor Ron Milo, vid Weizmann Institute of Science i Israel, till The Guardian.

Vår påverkan på naturen är omfattande och det beror mycket på att vi äter så mycket kött och kyckling, menar Ron Mile.

LÄS ÄVEN: • En av fem under 40 äter vegetarisk kost

Hans slutsats får stöd i en annan ny forskning som gått igenom 40 000 jordbruk i 119 länder och matprodukter som utgör 90 procent av allt vi äter. Studien, som publicerades i Science, slår fast att det effektivaste vi kan göra för att minska vår klimatpåverkan är att minska mängden kött och mjölk vi konsumerar.

– En vegansk diet är antagligen det enskilt största sättet vi kan minska vår påverkan på jorden. Inte bara för växthusgaser, utan också för försurning, övergödning, samt land- och vattenanvändning, säger Joseph Poore, vid University of Oxford i Storbritannien, till The Guardian.

LÄS ÄVEN: • På svenska restauranger serveras framför allt importerat kött

Enorma ytor av jordklotet används för att föda upp boskap som vi sedan äter och det är ett väldigt ineffektivt sätt att mätta oss. Boskap och odlandet av foder till dem använder 83 procent av världens jordbruksmark, men står enbart för 18 procent av alla kalorier och 37 procent av all protein. Jordbruksmarkerna skulle kunna minskas med 75 procent och ändå mätta världens alla människor om vi slutade äta kött och mejeriprodukter. Det motsvarar ytan av USA, Kina, EU och Australien.

Den stora uppodlingen av landområden är också den största orsaken till massutrotningen av vilda djur i dagsläget.

Att jordbruket ser ut som det gör idag styrs av enorma bidrag. Jordbruket världen över får årligen ungefär 500 miljarder dollar i olika former av stöd. Pengar som forskarna menar kan användas för att styra jordbruket i en mer hållbar riktning.

– Det finns mycket pengar här att göra något riktigt bra med, säger Joseph Poore.

Källor: The Guardian och The Guardian