Varför sjunger vissa fåglar under vintern?

Trastsångare. Foto: Daniel Pettersson http://www.natursidan.se/fotografer/naturfotograf-daniel-pettersson/

Trastsångare. Foto: Daniel Pettersson

Många flyttfåglar som övervintrar i Afrika spenderar där en stor del av sin tid och energi på att sjunga. Detta har förbryllat forskare. Varför sjunger hanarna även under vintern, när det är först under parningsperioden till våren som de försöker imponera på honor med sin sång? Nu tror några forskare att de äntligen har ett svar på gåtan; fågelhanarna övar nämligen på sin sång under vintern för att den ska låta så bra som möjligt till våren.

– Hanar av trastsångare, liksom flera andra arter av flyttfåglar som flyger till Afrika, sjunger intensivt i sina övervintringsställen söder om Sahara, säger forskaren Marjorie Sorensen. Varför gör dem det när de befinner sig tusentals kilometer från parningsmöjligheter? frågar hon.

Fågelsång kan vara väldigt kostsamt. Undersökningar har visat att trastsångarnas sjungande kräver ca 50 procent mer energi än vad de spenderar i vila. Utöver det så tar sången tid från andra viktiga aktiviteter som födosök, samt att det medför risker som uppmärksamhet från rovdjur.

Forskarna, som nu har publicerat sina resultat i tidsskriften American Naturalist, förväntade sig att vintersången framför allt skulle fungera som ett territoriellt försvar. Men fåglarna sjöng variationer av uppvaktningsserenader, istället för deras kortare territoriella läten. Och istället för att tjafsa med grannar över områden, så sågs fåglarna flyga fram och tillbaka fritt över landskapet och visade ingen aggression mot varandra. Ej heller testosteronhalten verkade spela roll, den hade sjunkit till vinterlåga nivåer hos hanarna.

Sorensen och hennes kollegor tror istället på en alternativ förklaring. De förslår nu att hanarnas vintersång är en övning inför våren. Trastsångarhonor föredrar nämligen att para sig med de hanar som kan sjunga komplexa sånger. De fågelarter som sjöng mest under vintern var också de som hade de mest komplicerade sångerna. Eftersom honor och hanar av trastsångare inte skiljer sig åt nämnvärt i utseende, kan det vara så att sången får en så viktig roll i uppvaktningen att övning under vintern betyder allt.

Källor: The American Naturalist, Science News