Vacker bok om djur- och fågelfotografering

Recension av boken “Fotografera fåglar & vilda djur: naturfotografens 101 bästa råd” av Ole Jørgen Liodden.

Norrmannen Ole Jørgen Liodden är en oerhört duktig fotograf som vunnit flera priser för sitt arbete. Det är lätt att förstå varför. Bilderna i boken “Fotografera fåglar & vilda djur” är makalösa och ibland gränsar de till perfektion. Efter att ha läst igenom boken är det dock lite enklare att förstå hur han lyckats få till sina mästerverk. Det finns så oerhört mycket att tänka på och jobba med när man är ute i fält och även innan man lämnar hemmet. För Ole Jørgens del innebär nästan varenda bild en lång planering som till slut leder fram till ett resultat. Han berättar om hur han bär sig åt, vad han tänker på och hur han förbereder sig. Det ger en fin inblick i en proffsfotografs liv, men också en välkommen inspiration till läsaren.

"Fotografera fåglar & vilda djur: naturfotografens 101 bästa råd" av Ole Jørgen Liodden

“Fotografera fåglar & vilda djur: naturfotografens 101 bästa råd” av Ole Jørgen Liodden

Ole Jørgen Liodden går igenom det mesta – skuggor, autofokus, stativ, Google Earth, hur man reser med kamerautrustning och hur man bör uppträda i naturen. Bredden är imponerande och här finns en hel del handfasta tips om vad man bör tänka på, även om tonen är ganska allmän som i de flesta andra fotohandböcker. Jag saknar ofta lite mer handgripliga och exakta råd – gör si och så, undvik att göra si och så. I fotohandböcker står det istället ganska allmänna tips som att “köp ett stativ som passar dig”, “ta hänsyn till ljuset” och “kom ihåg att använda rätt slutartid”.

Kanske beror det på att fotografer är så olika att det är svårt att rikta sig till alla. Kanske är det helt enkelt lättare att skriva lite övrgripande än att gå in på detaljer. Med så många ämnen på 300 sidor så blir det inte några riktiga djupdykningar. Knepiga ämnen som kanske hade behövt fem eller tio sidor får finna sig i att avhandlas övergripande på en sida. En bättre gallring hade gjort boken ännu bättre.

Den riktigt stora behållningen med boken och det som trots allt motiverar det ganska saftiga priset på runt 300 kronor är Ole Jørgens fantastiskt vackra bilder. Han har en känsla för att inte bara fånga spännande händelser eller få skarpa bilder på vackra djur utan också att skapa rena konstverken. Här finns så många otroliga bilder att “Fotografera fåglar & vilda djur” egentligen fungerar lika bra som kaffebordsbok och sanningen är väl att den är en blandning av det och fotohandbok.

Trots att jag inte gillar upplägget med mängder av tips som ges lika stort utrymme är jag mycket förtjust i boken. Det är utmärkt läsning både för nybörjare och de som kommit en bit på vägen. Personligen har jag fått mängder av stora och små tips och framför allt – en rejäl dos inspiration. Nu gäller det bara att ha tiden, tålamodet och att inte missa några väsentligheter i planeringen eller i själva fotoögonblicket.

Alla våra bokrecensioner.

Transparens: Vi fick boken av Dext förlag.