Unga naturvänner: Fågelskådaren Hanna Berg

Hanna Berg på Nidingen. Foto: Lotta Berg

I en ny artikelserie här på Natursidan.se kommer vi uppmärksamma flera av landets unga naturvänner. Förhoppningsvis kan deras engagemang inspirera fler att upptäcka naturen. Först ut – fågelskådaren Hanna Berg, som inom tio år hoppas kunna få ta ansvar för någon ornitologisk förening.

• Fler artiklar i vår serie om Unga naturvänner.

Hanna Berg är 16 år gammal och bor utanför Skara, precis vid Hornborgasjön. Där är hon engagerad i den lokala fågelklubben och har där i flera år lärt ut fågelskådning i barngrupper. Hanna gjorde också ett uppmärksammat och uppskattat inhopp i SVT:s Gomorron Sverige under SOF BirdLife Sveriges evenemang Vinterfåglar inpå knuten i vintras.

Hennes naturintresse har alltid funnits där och så länge Hanna Berg kan minnas har familjen tagit med henne ut i naturen. När hon var i 6-7-årsåldern kom fågelintresset och sedan dess har hennes fascination av naturen ökat gradvis.

Hanna Berg med en ringmärkt tobisgrissleunge. Foto: Lotta Berg

Har du några förebilder som inspirerade dig i naturintresset?
– Jag har definitivt förebilder, den största måste vara min mamma (Lotta Berg – Årets silvertärna 2013), som drog ut mig i naturen och som fortsatt stötta det intresset senare. Hon har även engagerat sig i alla möjliga föreningar och volontärarbeten.

Vilka “naturfrågor” engagerar dig lite extra och varför?
– Det är många naturfrågor som intresserar mig, framför allt de som rör fåglar och fågelliv. Exempelvis projektet för att rädda sånglärkorna från att försvinna. Jag engagerar mig främst genom att sprida kunskap egentligen, att prata om sådana frågor med andra.

Vilken sorts naturupplevelser gillar du bäst?
– De upplevelser jag gillar bäst är nog ringmärkning och gruppexkursioner. Ringmärkning för att man kommer nära fåglarna på ett nytt sätt, och sedan tycker jag alltid att det är roligare att skåda i grupp.

Du var med i Gomorron Sverige och pratade om Vinterfåglar inpå knuten för ett tag sedan – hur var det?
– Att vara med i Gomorron Sverige var en enorm möjlighet för mig, och det var en helt fantastisk upplevelse, även fast det var nervöst var det en ära att mer eller mindre få tala för fågelskådarsverige. Personerna där verkade intresserade av vad vi sa, och det gjorde stor skillnad, så jag är väldigt glad över möjligheten.

Har du många jämnåriga kompisar som också intresserat sig för fågelskådning?
– De kompisar jag har som skådar är de jag lärt känna just för att vi har det som gemensamt intresse, och det är några stycken. Vi är fortfarande relativt få unga som skådar, så det blir att alla känner alla.

Vad hoppas du göra om tio år?
– Om tio år hoppas jag nog att jag har avslutat en utbildning och bor antingen här eller utomlands. När det kommer till fågelskådningen hoppas jag på att kunna ta större ansvar för en förening eller liknande, det vore kul, men framför allt att få fler fina upplevelser i naturen, det känns viktigare för mig.

Vad har du på gång den närmaste tiden?
– Nu den närmaste tiden är det mycket skola, men jag är också en del av ett projekt om biodiversitet där vi gör filmer i utbildningssyfte för yngre barn, för att intressera dem för naturen. så håll ögonen öppna efter det!