Snygga talgoxar har friskare ungar

Talgoxar kommer vara en av de vanligaste fåglarna som undersöks. Foto: Erik Hansson

Talgoxhonors utseende signalerar fortplantningsduglighet. Foto: Erik Hansson

En talgoxes svarta band över bröstet och vita fläckar på kinderna har samband med deras ungars vikt och immunförsvar. Det visar forskning som är genomförd på universitetet i Palacky i Tjeckien. Studien genomfördes med hjälp av att byta ut ungarna mellan olika föräldrar och sedan jämföra ungarnas vikt, storlek och immunförsvar efter två veckor.

Hur vita fläckarna på kinderna var hos både de biologiska föräldrarna och fosterföräldrarna var relaterat till hur starkt immunförsvar ungarna utvecklade. Det berodde därför troligen både på gener och uppfostran. Kroppsstorleken hos ungarna var däremot direkt relaterat till kroppsstorleken hos den biologiska modern och hade inte alls med utseendet att göra. Hanarnas utseende (bredare, jämnare svart band över bröstet) påverkade inte alls ungarnas hälsa.

Vladimír Remeš och Beata Matysioková som utförde studien menar att talgoxarnas utsmyckning kan ha utvecklats till att signalera fortplantningsduglighet:
– Större friskare ungar är viktiga för att lyckas med reproduktionen – så det är användbart för fåglar att lista ut vilka potentiella partners som producerar bäst ungar. Att bibehålla starka färger i fjäderdräkten använder resurser som annars hade kunnat investeras i reproduktion eller självunderhåll. Det är därför troligt att evolutionen av honornas utsmyckning beror på hanarnas val.

Källa: Science Daily