Skrikörnen Tönn är tillbaka – i direktsändning

Större skrikörnen Tönn. Foto: Looduskalender.ee

Få individuella rovfåglar är lika kända bland svenska fågelskådare som den större skrikörnen Tönn. Hans rörelser i Europa har under många år kunnat följas online via en sändare på hans rygg. Efter två års tystnad hittades Tönn plötsligt igen och nu kan hans äventyr även följas via en webbkamera

Större skrikörn är en av Europas mest sällsynta, häckande rovfåglar med enbart ett 50-tal par i vår världsdel. Att kunna se var en av dessa fåglar befinner sig, om än med viss fördröjning var därför ett stort steg för fågelskådare och naturvårdare. Tönn var den första större skrikörnen som kunnat följas från att han var liten tills att han börjat häcka.

Nu är Tönn återigen i blickfånget och det ännu mer än tidigare. En webbkamera har satts upp i närheten av hans häckningsplats och nu kan hela världen följa hur det går för Tönns och hans partners häckning via den här länken.

Tönns bakgrund
2008 föddes Tönn i Estland, när han var tillräckligt stor försågs han med en liten sändare. Sedan dess har han kunnat följas på webbplatsen 5Dvision, som uppdaterades en gång per dygn. För det mesta höll han sig söder om Östersjön, men vid några tillfällen 2010, 2011 och 2013 orsakade han uppståndelse när han flög in över Danmark, Finland, Norge och Sverige. Sommaren 2013 gjorde han en lång tur i Sverige och rörde sig bland annat i Norrland, Uppland, Västmanland, ner till Skåne och vände sedan norrut igen.

Våren 2014 slutade plötsligt sändaren fungera. Under de kommande åren fick projektledarna ofta frågor om de visste var Tönn befann sig och fågelskådare mejlade för att höra hur det gick för den kända större skrikörnen och om han över huvud taget levde.

Det skulle dröja två år innan Tönn återfanns, den 30 april 2016. Då upptäcktes han i Spanien på en känd övervintringslokal för större skrikörnar. Under de kommande månaderna lyckades man konstatera att Tönn fick en unge tillsammans med en partner, troligtvis för första gången. Det är förvånande sent enligt de inblandade i projektet, men å andra sidan är det inte mycket som är känt om större skrikörnar.

Kanske kan tioåringen Tönn fortsätta ge viktig kunskap om världens större skrikörnar när hans liv kan följas av både forskare och fågelskådare.

LÄS ÄVEN: • Vår intervju med Urmas Sellis som följt Tönns liv på nära håll

I Sverige finns det exempelvis webbkameror som visar ett häckande par vit stork, samt från Trandansen i Hornborgasjön.

Källa: Looduskalender.ee