Skådarhjälpen 2016 – skåda fåglar miljövänligt och hjälp Ottenby fågelstation

Cykla ut i naturen. Foto: Erik Hansson

Nationalcykelrallyt 2016: Ta cykeln ut i naturen och fågelskåda för Ottenby fågelstation. Foto: Erik Hansson

Den 4-12 juni går Skådarhjälpens Nationalskådarvecka av stapeln. Tanken är att deltagarna ska fågelskåda miljövänligt och skänka en slant per art som ses till välgörande ändamål. I år går de insamlade pengarna till Ottenby fågelstation. Nytt för i år är också att det enkelt går att skänka pengar även utan att delta i fågelskådandet.

– Själva Nationalcykelrallyt har precis samma upplägg som tidigare, men eftersom det finns många som inte gillar att tävla har vi i år också en parallell insamling under namnet Nationalskådarbössan som man kan skänka pengar till via Swish eller Bankgiro om man ändå vill vara med och visa sitt stöd för svenskt fågelskyddsarbete. Så nu har vi alltså Nationalcykelrallyt och Nationalskådarbössan som tillsammans utgör Skådarhjälpens Nationalskådarvecka, berättar initiativtagaren Pär Lydmark.

Är det framför allt för inbitna fågelskådare eller kan “alla” vara med?

– Det här kan verkligen alla vara med på och man behöver faktiskt inte ens cykla om man nu inte vill det. Det går ju precis lika bra att vara med genom att skåda från tomten eller på promenadavstånd hemifrån. Och jag vill gärna trycka på att man inte måste gå in helhjärtat och satsa allt man har i nio dagar. Det kommer inte jag göra. Jag kommer cykla ut på några rundor de dagar jag har tid så får vi se hur många arter jag kommer upp i. Men alla fynd är lika mycket värda, oavsett vilken totalsumman blir, fortsätter Pär Lydmark.

Upplägget i Nationalcykelrallyt är att du räknar alla fåglar du ser mellan 4 och 12 juni utan att använda andra fordon än en cykel (elcykel och att transportera cykeln med en färja är också tillåtet). Antingen nöjer du dig med det eller så är du även med i den tävling mellan olika rapportområden som pågår under veckan.

Om du rapporterar de arter du sett i Skådarhjälpens enkla system (läs mer här) är du dels med och tävlar mot andra fågelskådare på individnivå, men du hjälper också ditt rapportområde (för det mesta samma sak som län) i en nationell tävling mot andra rapportområden. Läs mer om hur det går till på Skadarhjalpen.se.

Har du arbetat upp någon bra rutin/strategi som du kan rekommendera för de som vill tävla?

– Mitt bästa tips är att inte stirra sig blind på att man själv ska se så många arter som möjligt, utan satsa på att engagera så många andra som möjligt i ens rapportområde så att man kollektivt kan försöka vinna rapportområdeskampen. Om man nu tycker tävlingsmomentet är viktigt alltså, säger Pär Lydmark.

LÄS ÄVEN: • Svenska fågelstationer hotas av marknadsanpassade hyror.

Första året Nationalcykelrallyt arrangerades, 2014, gick de insamlade pengarna till att rädda ortolansparven, i fjol var det skräntärnan som gynnades och i år bidrar deltagarna till Ottenby fågelstations verksamhet. Ottenby fågelstation är en av svensk fågelskådnings mest kända institutioner och har funnits i 70 år vid det här laget. Men det är inte gratis att driva en fågelstation och nu behöver stationen få in pengar för att fortsätta bedriva sin forskning och verksamhet. Ett sätt att hjälpa till är genom att vara med i Nationalcykelrallyt eller genom att helt enkelt skänka pengar via Nationalskådarbössan.

LÄS ÄVEN: • Intervju med platschefen på Ottenby fågelstation.

Det är tredje året med Nationalcykelrallyt nu och antalet deltagare minskade något i fjol – varför har inte intresset lyft ordentligt än tror du?

– Jag vet inte. Musikhjälpenrallyt med samma upplägg frånsett cykelbiten engagerar ju 150-200 personer jämfört med 30-60 personer i Nationalcykelrallyt de senaste två åren. Jag har också tänkt att det är synd att det varit så få, men det kanske inte är konstigare än att två tredjedelar tycker det är för krångligt att cykla? I så fall hoppas jag årets Nationalskådarbössa lockar dem att ändå vara med – till den är det ju fritt fram för alla upplägg. Då kan man skåda hur man vill och skänka hur man vill. Eller inte skåda alls utan bara skänka för att man vill stödja fågelskyddsarbetet, avslutar Pär Lydmark.

Reglerna för Nationalcykelrallyt hittar du på Skadarhjalpen.se.