Sex personer allvarligt sjuka från fågelmatningar

Fågelmatning med nötväcka. Foto: Erik Hansson

Det förekom igår uppgifter om ett dödsfall i papegojsjuka, men det stämmer inte. Däremot är sex “hängivna fågelbordsmatare” allvarligt sjuka sedan i höstas.

Papegojsjukan orsakas av en bakterie som finns i smittade fåglars avföring och sjukdomen kan ge andningsproblem, feber och hosta men kan behandlas med antibiotika.
Det är därmed återigen läge att påminna om vikten av att vara försiktig när man rengör fågelbord.

– Man ska alltid göra rengöringen utomhus, undvika högtryckstvätt där det kan skvätta och vara ytterst noga med handhygienen. Det bästa är att fukta försiktigt och torka bort det smutsiga när man ska rengöra så att det inte stänker, skvätter eller yr damm, säger Eva Lindhusen Lindhé, biträdande smittskyddsläkare i Västra Götaland till Bohuslänningen.

Folkhälsomyndigheten ger följande råd: “Fågelbord bör rengöras utomhus med såpvatten alternativt med desinfektionsmedel och det är viktigt att tvätta händerna noga efteråt.”

2012 inträffade 28 fall i södra Sverige varav elva hade smittats av en svårt sjuk patient. Resterande 17 personer hade smittats av vilda fåglar, framförallt i samband med rengöring av fågelbord.

Källa: Bohuslänningen och Folkhälsomyndigheten