Så fungerar lövens olika färger

Naturen anpassar sig nu till vintern och därför ändrar trädens blad sina färg och faller av. De olika färgerna skapas av ämnen i bladen. Vissa finns där hela tiden medan andra färger bildas och ökar vid rätt väderlek. Ny forskning visar att trädens röda färg är en sorts solskyddsmedel.

Ek, quercus robur. Foto: Thomas via Flickr

Växter får näring genom fotosyntes. Det är en process som omvandlar koldioxid och vatten till socker genom solens energi. Energin fångas upp av klorofyllet som är det gröna pigmentet i löv och i växternas gröna delar. Sockret som produceras genom fotosyntes transporteras runt i trädet och lagras i bladen. Växter behöver solljus och värme för att producera klorofyll (som också kan förstöras i för starkt ljus). På sommaren skapas klorofyll hela tiden och löven håller sig då gröna.

På hösten då ljuset avtar minskar produktionen av klorofyll och bladen ändrar färg. Det enda undantaget bland lövträden vars blad inte ändrar färg på hösten är alen. Anledningen tros vara att alens blad innehåller mer kväve än andra trädsorter. Om en växt inte får ljus gulnar den. Det syns tydligt om man exempelvis slår upp ett tält på en gräsmatta, då gulnar gräset så småningom under. På vintern, när det är mindre ljus, produceras inte klorofyll. Det finns redan ett gult pigment, så kallade karotinoider, i lövens celler men det syns inte förrän produktionen av klorofyll avtar. Det är för övrigt samma pigment som i morötter. När den gröna färgen i bladen försvinner, återstår det gula karotinet och bladen gulnar. Kalla nätter snabbar på bladens färgskiftning.

En del blad får vackra röda färgnyanser. Dessa färger bildas genom att trädet producerar antocyaniner: Det går till så att när ett träd gör sig redo att fälla sina blad, så bildas ett lager av celler invid bladskaftet i basen av lövet. Detta lager stramar åt sockrets färd tillbaka in i trädet vid fotosyntes. När sockret koncentreras i bladen reagerar sockret med proteinerna i cellernas saft och producerar antocyaniner. De ger ett lila-rött pigment som också gör så att äpplen blir röda och vindruvor vinröda. Mängden antocyaniner varierar från år till år, de ökar när solen lyser, vid torka och när temperaturen är över noll grader.

Enligt en ny studie från Umeå universitet ger den röda färgen löven ett viktigt skydd mot solens strålar. När klorofyllet försvunnit från bladen kan trädet få för mycket ljus, men den röda färgen stoppar ljuset.
– Det är bland det farligaste som finns när växten får för mycket ljus som den inte kan använda. Jag brukar likna det vid en kärnreaktor utan kontroll, säger Stefan Jansson, professor på Umeå Plant Science Center till Göteborgs-Posten.

Väderleken bestämmer färgerna

Den perfekta väderleken för vackra färgskiftningar hos träden är en kombination av kalla nätter- men inte frysgrader, och torra, soliga dagar.  När det är torrt koncentreras sockret i löven och de kan producera mer anthocyaniner, vilket ger mer färg. När det är soligt kan även fotosyntesen fortgå in i hösten och då används återstoden av klorofyllet upp vilket gör att sockerkoncentrationen i löven ökar och mer anthocyaniner produceras. Molniga, blöta höstar ger inte lika färgsprakande höstlöv.

OxelbladSorbus intermedia