Recension: Barnbok om en gärdsmygs vardag

Recension av Erik Hirschfelds och Maria Nilsson Fidlers ”Svirre flyger till stan”. Alla våra bokrecensioner kan läsas här.

Omslaget till "Svirre flyger till stan”.

Omslaget till “Svirre flyger till stan”.

I Erik Hirschfelds och Maria Nilsson Fidlers barnbok för 3-9-åringar, ”Svirre flyger till stan”, får vi följa gärdsmygen Svirres äventyr från boet i en tät gran i skogen ut i den vida världen. Svirre anländer till en stad, träffar “tvåbeningar”, lär känna omvärldens faror och godbitar och iakttar naturen runt omkring sig. Ungefär som man skulle kunna tänka sig att en ung gärdsmyg i verkligheten gör.

”Svirre flyger till stan” är en pedagogisk berättelse med fötterna på jorden om en gärdsmygs liv, varken mer eller mindre. Vi får i korta episoder veta mer om en gärdsmygs vardag och vad de kan råka ut för. En händelse ges sällan mer än ett uppslag innan det är dags för nästa upplevelse för Svirre. Det skapar en händelserik berättelse, som aldrig blir långtråkig.

Tvärtom har författaren Erik Hirschfeld förlitat sig på att en gärdsmygs vardag är tillräckligt intressant för läsaren. Här saknas i stort sett en röd tråd och det finns knappt några “karaktärer” att lära känna förutom Svirre själv. Här finns ingen traditionell berättelse med introduktion, spänningsstegring och klimax, istället förväntas läsarintresset hållas uppe av pedagogiska små inblickar i en småfågels alldagliga liv. En lågmäld historia som tillsammans med den faktafyllda eftertexten om gärdsmygar fungerar riktigt bra, kanske till och med oväntat bra.

Berättelsen slutar dock lite för abrupt. I en bok om en gärdsmygs liv tycker jag att det hade varit på sin plats att få följa med under åtminstone ett år eftersom årstiderna och häckningstiden är så fundamentala perioder. Alla små episoder bilder förvisso en helhet, men jag tycker Svirre förtjänar även ett längre perspektiv.

svirre-EH_uppslag11Maria Nilsson Fidlers illustrationer går en charmig balansgång mellan det naturtrogna och det effektiva med förstärkta ansiktsuttryck och karaktärer. Hon har fångat rätt känsla i teckningarna, men jag hade gärna sett betydligt fler detaljer och händelser i de större bilderna. Barn gillar att upptäcka små sidospår och gömda finurligheter, men här är det lite snålt med sådana.

“Svirre flyger till stan” är kanske framför allt en bok för barn som redan har ett naturintresse och som här kan få en inblick i den charmiga gärdsmygens vardag. För mig ger boken också insikten att fåglars liv fungerar alldeles utmärkt som berättelse i barnlitteratur utan att överdrivas eller ges en extra stark dramaturgi.

Betyg på ”Svirre flyger till stan”: 3 av 5

• Alla våra bokrecensioner.

Transparens: Vi fick ett recensionsexemplar av förlaget Hirschfeld media.