Recension av välskriven bok om fåglar i vår närhet

inte-bara-en-grasparv-langRecension av boken “Inte bara en gråsparv” av Lena Ekstrand.

“Inte bara en gråsparv” har undertiteln “44 småfåglar i Göteborgsområdet”, Det är lite synd. Göteborgskopplingen är nämligen inte speciellt stark och ganska onödig. Förutom en del platsangivelser och anekdoter från Göteborgsområdet skulle den nästan lika gärna kunna handla om 44 småfåglar i vilken svensk stad som helst.

Så låt inte Göteborgskopplingen avskräcka dig. Lena Ekstrand har skrivit en väldigt bra bok om småfåglar som förtjänar din uppmärksamhet. Hennes 30 år som journalist på Göteborgs-Posten märks i texten. Det är ett smidigt och lättflödande språk och håller betydligt högre klass än många konkurrenter.

“Inte bara en gråsparv” är inte en fälthandbok. Det är nästan inget fokus på hur man skiljer arterna från varandra. Istället tar Lena Ekstrand upp lite vad som fallet henne in om varje fågel och det gör hon helt rätt i. Hennes vinkel är den nyfiknas och hon berättar till exempel den fantastiska historien om krigsfångarna som studerade rödstjärtar, styrkan i stenknäckens näbb, tofsmesens roll i mestågen eller ett minne om en björktrastunge som höll på att råka illa ut. Det är personligt, intressant och skiljer sig från många andra fågelböcker. Det är information för dig som vill lära dig lite annat än det som brukar stå om arterna i en fågelbok.

Boken har en enkel och funktionell layout. Inga finesser, men å andra sidan inte heller något som stör läsningen. Ungefär samma sak gäller bilderna. Här finns inga riktiga ögonbrynshöjare, men de flesta foton fungerar som artporträtt.

Det är inte för bilderna eller layouten du ska fundera på att köpa “Inte bara en gråsparv”. Det är Lena Ekstrands nyfikna och smittsamt vetgiriga texter som gör att den kan rekommenderas. Oavsett om du bor i Göteborgsområdet eller inte.

Betyg: 3 av 5

Transparens: Vi fick ett recensionsexemplar av boken från författaren.