Recension av vacker fotobok om fascinerande landskap

Bryce canyon. Foto: Peter Nilsson

Bryce canyon. Foto: Peter Nilsson

Recension av boken ”Resa i Canyonland” av Peter Nilsson. Alla våra bokrecensioner kan läsas här.

Omslaget till "Resa i Canyonland" av Peter Nilsson

Omslaget till “Resa i Canyonland” av Peter Nilsson

En fotobok om kanjonerna i sydvästra USA kanske på pappret låter som en samling vykortsbilder från Grand Canyon, men “En resa i Canyonland” är snarare en skildring av landskapet runt om turistmagneten. Redan vid en snabb genombläddring blir det tydligt att det är ett landskap som förtjänar att stå på egna ben.

“En resa i Canyonland” är naturfotografen Peter Nilssons bokslut efter flera långa resor till området från 2010 och framåt. Det är ett praktverk på över 150 sidor med fantastiska bilder på ett fascinerande landskap. Här finns dramatiska bergformationer, enorma raviner längs stäpplandskapet, ensliga klippor som nästan ser overkliga ut, böljande mjuka kanjoner och träd som tycks vara ensamma om att klara av de ödsliga miljöerna.

Precis om bra landskapsbilder ska vara tål Peter Nilssons att studeras för att hitta detaljer, linjer och sammanhang i förgrunden, bakgrunden, himlen och inte minst i ljuset som han använder på ett synnerligen effektivt sätt. Ibland låter han skuggorna ha huvudrollen, ibland skapar morgonljuset nästan overkligt rödskimrande bergväggar och ibland får enbart månljuset lysa upp landskapet. Detta skapar en nödvändig variation i vad som hade kunnat vara en något tjatig bok. Det spelar ingen roll hur fascinerande miljön är, efter ett visst antal bilder brukar en viss mättnadskänsla infinna sig, men det är en fälla Peter Nilsson lyckas undvika genom att ständigt variera sig.

"Sierra wave clouds" över Mono Lake. Foto: Peter Nilsson

“Sierra wave clouds” över Mono Lake. Foto: Peter Nilsson

Om bilderna håller toppklass är texterna inte riktigt på samma nivå. Vi får framför allt läsa dagboksliknande berättelser om hur fotoexpeditionerna gått till, hur vädrets makter styr och ställer över planerna och hur olyckor och oförutsedda händelser skapat förutsättningar för andra motiv än det var tänkt. För det mesta är det intressant att läsa hur en naturfotograf arbetar i fält, men det blir något enahanda i långa loppet. Lite mer variation hade inte skadat och de avsnitt som fokuserar mer på fakta om miljöerna är viktiga för att boken ska hålla hela vägen. För det gör den.

Oväder på gång över Mesquite Flat Sand Dunes. Foto: Peter Nilsson

“En resa i Canyonland” är en väldigt fascinerande bok med fantastiska landskapsbilder och en intressant skildring av vad en naturfotograf kan behöva gå igenom för att till slut ha tillräckligt med material för en imponerande bok. Jag hoppas inte det här är den sista resan vi får uppleva i bokform tillsammans med Peter Nilsson.

Kanjonlandskapet White Rim. Foto: Peter Nilsson

“En resa i Canyonland” kan beställas från Peter Nilssons webbplats Natures in Frames.

• Alla våra bokrecensioner.