Recension av Naomi Kleins klimatdokumentär “This Changes Everything”

Protester mot koleldat kraftverk i Sompeta, Indien. Stillbild från "This Changes Everything"

Protester mot koleldat kraftverk i Sompeta, Indien. Stillbild från “This Changes Everything”

Viktigt, välgjort och engagerat, men frågan är om den kommer förändra så mycket?

Affischen till "This Changes Everyting". Filmen finns bland annat att hyra eller köpa på iTunes https://itunes.apple.com/se/movie/this-changes-everything/id1035054045

Affischen till “This Changes Everyting”. Filmen finns bland annat att hyra eller köpa på iTunes

Det är ingen lättsmält film som Naomi Klein och Avi Lewis gjort för att ta upp teorierna från Naomi Kleins bok med samma namn. Dokumentärens tempo är ganska långsamt och diskussionerna som tas upp behandlas lite kortfattat trots att de är omfattande. Det är kanske framför en film för de redan engagerade och därmed begränsas troligen genomslaget. Det är lite synd när filmens, trots allt, positiva grundbudskapet borde nå ut till alla planetens invånare.

“This Changes Everything” visar en del tydliga exempel på hur illa det står till med människans försök att “tämja” planeten och att det är just den inställning som är felet. Varför har målet varit att tvinga planetens system att lyda oss istället för att anpassa vårt leverne efter de förutsättningar som finns? Ett långt avsnitt handlar om den skrämmande oljesandsutvinningen i Kanada och hur den påverkar miljön och ursprungsbefolkningen i området. Mindre delar tar upp hur den grekiska naturen säljs ut i spåren efter krisen trots enorma protester. Men även ljuspunkter får plats i filmen – som Kinas satsning på solenergi, Tysklands omställning till grön el eller de massprotester mot miljövidriga projekt som faktiskt gjort skillnad och inspirerat andra.

Naomi Klein väcker som väntat också många intressanta diskussioner i filmen – som till exempel vilka som ska hjälpa oss i en framtid när allt fler klimatrelaterade katastrofer kommer ske. Hur ska det ofrånkomliga hjälpbehovet finansieras? Hur ska stater som bantats i kapitalismhyllande dieter få pengar till att hjälpa de drabbade? Inte ens i New York hjälptes befolkningen tillräckligt efter orkanen Sandy.
Det framförs också massiv kritik mot det rådande systemet i världen, som inte tar tillräcklig hänsyn till ändliga resurser eller miljöpåverkan. Världen verkar inte redo att ens diskutera saker som cirkulär ekonomi eller begränsade resurser. Det är fortfarande för heligt med ökande konsumtion och kapitalism utan hinder i form av miljöbalkar eller artskyddsförordningar.
Vi borde ha kommit längre än så här. Samtidigt har vi här i Sverige en rödgrön regering som vill tjäna pengar på kolgruvor som släpper ut mer koldioxid än vad Sverige gör på över 20 år. Hur ska vi då med trovärdighet kunna ställa krav på andra länder? Miljöaktivister är i detta nu på väg till Tyskland för att försöka stoppa försäljningen. Återigen hamnar ansvaret för planetens välbefinnande hos engagerade privatpersoner istället för hos världens regeringar. Det är också ett budskap som återkommer i “This Changes Everything”.

Dessutom ställer sig Sveriges regering positiv till TTIP-avtalet som kommer lägga över ännu mer makt till de globala företagen. Det är raka motsatsen till Naomi Kleins budskap.

Filmen väcker tankar om hur illa det skulle vara i världen utan alla dessa miljöaktivister som kämpar ideellt eller med minimal budget och ibland med risk för eget liv för att rädda planeten.
“This Changes Everything” är inte världens mest underhållande eller lättsmälta film, men det är antagligen en av världens viktigaste filmer. Vi står vid ett vägskäl nu och Naomi Klein visar att det finns en fullt möjligt väg som borde göra de flesta nöjda.

Klicka här om du inte kan se trailern här ovan.

“This Changes Everything” kan bland annat ses på iTunes.